Professor Sverker Lindblad hyllad för sin forskargärning

Med en vänbok hyllas seniorprofessor Sverker Lindblad, institutionen för pedagogik och specialpedagogik, av nationella och internationella forskare som uppmärksammar hans långa och omfattande forskargärning.

Skola, Lärare, Samhälle – en vänbok till Sverker Lindblad ger en mångfasetterad bild av Sverker Lindblads forskning. De 22 kapitlen spänner över de tre breda temana Utbildning och samhälle, Läroplansteori, Läraryrket.

– Bokens syfte är presentera några utvecklingslinjer inom pedagogisk forskning, säger docent Gun-Britt Wärvik vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik och en av vänbokens redaktörer.

Under den stora nordiska konferensen NERA 2015 på Pedagogen i mars överlämnades boken symboliskt vid ett symposium. Tidigare och nuvarande forskarkollegor, doktorander och chefer vittnade om en inkluderande, nyfiken, välorganiserad och hårt arbetande forskare med god personkännedom och som ställer höga krav på både sig själv och andra.

Sverker Lindblad själv tecknade bilden av de stora förändringar som skett inom akademin under den tid som förflutit sedan han klev in på Pedagogen första gången, 1968.

Han underströk också att samtliga närvarande hade fel i en sak:

– Jag ser inte det här som ett arbete, ett jobb. Det jag gör är mer en livsstil. Och att göra det tillsammans med andra är det jag tycker mest om av allt.

Skola, Lärare, Samhälle – en vänbok till Sverker Lindblad kommer preliminärt att under april publiceras i RIPS, den digitala skriftserie som ges ut av institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet och som publiceras som Open-Access via GUPEA.