Prisbelönt monografi

Fredrik Olsson, forskare i samtida latinamerikansk litteratur samt litteratur- och kulturteori, har blivit belönad med andra pris i tävlingen Nuestra América för sin monografi ”Me voy pal Norte”. La configuración del sujeto migrante indocumentado en ocho novelas hispanoamericanas actuales (1992-2009).

Monografin bygger på Fredrik Olssons avhandling med samma namn. Den handlar om hur papperslösa migranter i USA skildras i latinamerikansk litteratur från 1990- och 2000-talet.

Fredrik Olsson

Tävlingens syfte är att främja forskningen om Spanskamerikas historia, litteratur och konst och delas ut av Sevillas landsting (Diputación de Sevilla), Universidad de Sevilla och Spaniens nationella forskningsråd (CSIC). Pristagarna får sina arbeten publicerade i bokform.

– Det känns stort att ha fått ett pris i Spanien för min avhandling. Förutom äran är jag väldigt glad över att få avhandlingen publicerad som bok på ett förlag som ger möjlighet till spridning av min forskning. Temat för min studie, skildringar av papperslös migration i samtida latinamerikanska romaner, känns högst aktuellt och relevant i den värld vi lever i idag. Med litteraturens hjälp tror jag att vi kan få en ökad förståelse för flyktingars och migranters situation.