Praktik på QoG-institutet våren 2023

Vi söker nu 2-4 praktikanter till vårterminen 2023 för en period på 10 eller 20 veckor.

En praktik på QoG-institutet ger studenten inblick i hur det är att arbeta med forskning på avancerad nivå i en internationell forskningsmiljö. Under praktiken får studenten möjlighet att arbeta inom olika forskningsprojekt och med olika forskare samt att delta i de olika aktiviteter som anordnas av såväl QoG-institutet som vid statsvetenskapliga institutionen. En praktikplats vid QoG-institutet ger särskilt bra erfarenhet för studenter intresserade av en fortsatt akademisk karriär.

Arbetsuppgifter varierar beroende på de olika projektens behov men ger studenten möjlighet att:

• ta del av det dagliga arbetet på institutet
  • delta i seminarium och andra evenemang som anordnas på institutet och på statsvetenskapliga institutionen
  • hjälpa till med datainsamling, forskningssammanställningar och litteraturgenomgångar
  • Hjälpa till med viss administration

Vi antar studenter som är inskrivna i ett masterprogram. Vi söker högt motiverade, självdrivna praktikanter som är intresserade av samhällsstyrningens kvalitet som forskningsområde. Kunskap om statistikprogram är meriterande. Arbetsspråket är engelska.

Ansökan

Ansökningsperioden för vårterminen 2023 är öppen. Sista ansökningsdag är 15 oktober 2022.

För att ansöka, skicka in CV, personligt brev och ett exempel på en skrivuppgift från dina studier till alice.johansson@gu.se.

Glöm inte att ange om du är intresserad av en 10 eller 20 veckor praktik.

Om du har några frågor, kontakta oss via e-post.

Vänligen notera att beslut fattas av programsamordnaren utifrån verksamhetens behov och är slutgiltiga. Eftersom detta är en obetald praktik kan beslut inte överklagas

Område