Bild från doktorspromoveringen.
Christel Larsson, Åke Ingerman, Jonas Emanuelsson, Carl Bennet, Arjen Wals och Kassahun Weldemariam.
Foto: Johan Wingborg

Nyckelpersoner för strategisk satsning träffades vid högtid

På doktorspromotionen den 6 maj sammanstrålade nyckelpersoner från en tioårig satsning på utbildning för hållbar utveckling vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDDP).

Doktorspromotionen är universitets främsta högtid. I år var den extra högtidlig eftersom den har skjutits upp i ett och ett halvt år på grund av pandemin. Inte mindre än 130 doktorer och 10 hedersdoktorer promoverades. Dessutom delades ett antal andra utmärkelser ut. Närvarande under promoveringen var ett antal personer som samtidigt varit nyckelpersoner i utvecklingen av IDDP:s och fakultetens satsning på forskning om utbildning för hållbar utveckling. Då passade vår fotograf på att ta en bild på dem tillsammans (se bild ovan).

Ett centralt steg i satsningen var den gästprofessur inom lärande och undervisning för hållbar utveckling som inrättades läsåret 2012 med medel från Adlerbertska forskningsstiftelsen och innehades av Arjen Wals, professor i Transformative Learning for Socio-Ecological Sustainability vid universitetet i Wageningen, Nederländerna, och numera också UNESCO-professor i lärande för hållbar utveckling.

Vid tiden var Jonas Emanuelsson prefekt på IDDP och för att kunna utsträcka satsningen i tid uppvaktades Carl Bennet, företagsledare och tidigare styrelseordförande för Göteborgs universitet. Carl Bennet AB beviljade ett forskningsbidrag om fyra miljoner kronor som tillsammans med ytterligare resurser från insitutionen och fakulteten innebar möjligheter till en fortsatt satsning på att utveckla lärande för hållbar utveckling som forsknings- och undervisningsområde.

Satsning på utbildning för hållbar utveckling

Den förlängda gästprofessuren var en av flera komponenter i den satsning som IDDP genomförde. Där ingick också flera forskningsprojekt, medverkan i en nationell forskarskola inom temat och framtagandet av ett nytt internationellt masterprogram. Arjen Wals, som blev hedersdoktor 2020 och nu promoverades, har haft en central betydelse i denna utveckling.

– Han har bidragit med sin kunskap och sina internationella nätverk. Han har under sin tid här på Göteborgs universitet publicerat ett stort antal vetenskapliga publikationer, har skapat tvärvetenskapliga samarbeten, haft en viktig roll i skapandet av vårt masterprogram om utbildning för hållbar utveckling och handlett flera doktorander, säger Jonas Emanuelsson.

En av de doktoranderna är Kassahun Weldemariam som disputerade 2020 med sin avhandling om post-antropocentrisk förståelse av hållbar utveckling. Han var också närvarande på högtiden och promoverades till doktor.

Carl Bennet fick utmärkelse

På högtiden fick dessutom Carl Bennet universitetets finaste utmärkelse: Socii et Amici Universitatis Gothoburgensis. Det tilldelas personer som på ett särskilt sätt har bidragit till universitetets verksamhet genom ett långt engagemang eller donationer.

Med på bilden finns även Christel Larsson, promotor och vicedekan med ansvar för forskarutbildning vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten (UF), och Åke Ingerman, dekan vid UF och professor vid just IDDP och där engagerad i bland annat utbildning för hållbar utveckling.

Text: Carl-Magnus Höglund