Blivande idrottslärare diskuterar i en gympasal.
Göteborgs universitet startar ny utbildning för lärare i specialidrott.

Ny utbildning för lärare i specialidrott

I höst startar Göteborgs universitet en utbildning för idrottslärare som också vill bli behöriga i ämnet specialidrott. Utbildningen innehåller bland annat kurser idrottspsykologi, kost och träningslära.

Specialidrott är ett gymnasieämne som ska förbereda eleverna för en framtida idrottskarriär. Det innehåller både teoretiska och praktiska moment och ges på landets riksidrottsgymnasier (RIG) eller på nationellt godkända idrottsutbildningar (NIU).

Tidigare var specialidrott ett yrkesämne och de flesta lärare kom direkt från idrottsklubbar. Men för två år sedan klassificerade Skolverket om det till ett ämne i gruppen ”vissa ämnen" vilket innebär att alla nyanställda lärare i specialidrott måste ha en ämneslärarutbildning.

Kurspaket för lärare i idrott och hälsa
Göteborgs universitet är ett av tre lärosäten som nu startar en sådan utbildning, och det är bara Göteborgs universitet som erbjuder ett specifikt kurspaket för redan utbildade gymnasielärare i idrott och hälsa som vill få utökad behörighet.

– Kurspaketet vänder sig till dem som redan är utbildade gymnasielärare i idrott och hälsa och vill bli behöriga i att undervisa i ämnet specialidrott. De bör även ha tidigare erfarenhet som aktiv eller tränare inom en specifik idrott på elit- eller juniorelitnivå, säger Karin Grahn, universitetslektor på Institutionen för kost- och idrottsvetenskap, och fortsätter:

– Efter genomgångna kurser ska lärarna kunna förbereda elitidrottare för en framtida karriär.

Kurspaket med brett innehåll
Kurspaket är en ettårig utbildning. Det innehåller flera olika kurser som bland annat behandlar idrottspsykologi, idrottsmedicin, ledarskap, kost och hälsa, fysiologi och biomekanik.

– Men lärare i specialidrott behöver också ha en förståelse i idrottares karriärvägar, kunskap om dubbla karriärer som till exempel att samtidigt hantera elitidrottskarriär och gymnasiestudier, och vad som är gynnsamma miljöer för idrottare att utvecklas i från ungdom till elitnivå.

Läs mer på vår hemsida.

För mer information: