Porträtt på Stefan Lindinger
Stefan Lindinger.

Ny professor forskar om skidåkning och idrott för hälsa

Stefan Lindinger har utsetts till ny professor i idrottsvetenskap på institutionen för kost och idrottsvetenskap. Han forskar bland annat om vintersporter, har samarbetat med flera nationella skidförbund och har på senare år genomfört studier inom det växande fältet "idrott för hälsa".

Porträtt på Stefan Lindinger.
Stefan Lindinger.

Stefan Lindinger har lång erfarenhet som forskare, lärare och idrottscoach. Han är från Österrike och disputerade i ämnet Physical Education vid University of Salzburg år 2002. Sedan dess har han framför allt bedrivit forskning inom fysiologi, biomekanik och kinesiologi. Forskningen har bland annat varit inriktad på att förbättra teknik och träning inom vintersporter som längdskidåkning, skidskytte och alpin.

– Vi har genomfört integrerade fysiologiska-biomekaniska studier för att ta reda på hur mycket energi olika rörelsemönster tar, till exempel hur mycket syre som används. Flera forskningsprojekt har också undersökt interaktionen mellan ”utrustning-idrottsutövare-underlag”, det vill säga hur ett särskilt rörelsemönster påverkar utrustningen och underlaget, och vice versa. Det här har vi undersökt i samarbete med sporten och skidindustrin, säger Stefan Lindinger.

Stefan Lindinger har samarbetat med flera nationella skidförbund. Han har till exempel samarbetat med det svenska skidförbundet sedan 2003. Flera av hans studier har genomförts på Nationellt vintersportcentrum vid Mittuniversitetet i Östersund. De har gjorts tillsammans med elitidrottare och utvecklat så väl teknik som träning inom skididrotten.

De senaste åren har Stefan Lindinger forskat allt mer om hur idrott kan användas i hälsofrämjande syfte.

– Idrott för hälsa är numera ett viktigt fält inom idrottsvetenskap. Idrottsutövning kan ha en stor positiv effekt på människor och användas som ”medicin” för olika grupper såsom äldre, inaktiva barn och vuxna, patientgrupper med riskfaktorer som högt blodtryck, och så vidare.

Studierna inom idrott för hälsa har bland annat undersökt effekterna av alpin utförsåkning på äldre och personer som genomgått knäoperationer.

– Vi är nu på väg att ansöka pengar för en ny studie som ska undersöka effekterna av två olika idrottsinriktningar. Den första är en mix av de nordiska sporterna längdskidåkning, stavgång och rullskidåkning. Den andra en mix bollsporter. Olika försöksgrupper ska ingå, till exempel äldre, fysiskt aktiva och vissa patientgrupper.

Stefan Lindinger anställdes av Göteborgs universitet som universitetslektor 2017. Ett år senare blev han docent och i slutet av 2019 befordrades han till professor.

Kontakt: Stefan Lindinger e-post: stefan.lindinger@gu.se, tel: 031-786 3554, 0766-183554.