Foto: Laila Östlund

Ny docent med fokus på undervisning i teknik

Utbildningsvetenskapliga fakulteten har antagit Maria Svensson, vicedekan på fakulteten och verksam vid institutionen för didaktik och pedagogisk profession, som docent i ämnesdidaktik.

Porträtt på Maria Svensson.
Maria Svensson.
Foto: Laila Östlund

Maria Svensson disputerade vid Linköpings universitet år 2011 med avhandlingen Att urskilja tekniska system – didaktiska dimensioner i grundskolan. Den handlade om hur unga erfar hela tekniska system såsom transportsystem, informationssystem och energisystem, samt hur undervisning om sådana kan genomföras. Därefter har hon fortsatt att forska om lärande och undervisning i ämnet teknik, bland annat teknisk bildning, hållbar utveckling och digitalisering.

Maria Svensson har en bakgrund som grundskollärare i teknik, matematik och NO. Hon genomförde sin forskarutbildning vid Linköpings universitet, men hade dessförinnan redan arbetat deltid som adjunkt vid Göteborgs universitet och har sedan 2011 arbetat på heltid vid institutionen för didaktik och pedagogisk profession. Sedan i somras är hon även vicedekan på Utbildningsvetenskapliga fakulteten.

Text: Carl-Magnus Höglund