Foto: Michael Folmer

Ny docent forskar om språk och förskolan

Utbildningsvetenskapliga fakulteten har antagit Annika Åkerblom, studierektor vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, som docent i pedagogik.

Porträtt på Annika Åkerblom.
Annika Åkerblom.

Annika Åkerblom disputerade vid Lunds universitet år 2011 med avhandlingen Children making sense of physical phenomena. I den undersöktes hur barn skapar mening och förståelse naturvetenskapliga fenomen genom att använda språket och reflektera över sin språkanvändning. Därefter har Annika Åkerblom fortsatt att forska om meningsskapande via språket, flerspråkighet och om lärande och undervisning i förskolan. De senaste åren har hon bland annat studerat villkoren för nyanlända barn i förskolan och deltagit i samverkansprojekt mellan förskolor, Alfons Åbergs kulturhus och Göteborgs universitet.

Annika Åkerblom har en yrkesbakgrund som förskollärare. Hon har arbetat i 15 år som förskollärare och rektor på förskolor innan hon doktorerade. Som forskare arbetade hon först i Lund och Malmö, och anställdes vid Göteborgs universitet år 2016. Idag är hon studierektor vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.

Text: Carl-Magnus Höglund