Nu släpps Barbro Wallgren Hemlins andra volym om Tegnérs kyrkliga tal

Han var sin tids största kulturpersonlighet och skald, och även en av de internationellt mest kända svenskarna. Ändå är Esaias Tegnér tämligen bortglömd idag. Nu kommer Barbro Wallgren Hemlin andra volym av Esaias Tegnérs kyrkliga tal.

– Jag kommer aldrig göra ett lika omfattande arbete igen, säger Barbro Wallgren Hemlin, lektor i svenska språket på Göteborgs universitet.

Esaias Tegnér skrev storsäljaren Frithiofs saga, men var även professor i grekiska vid Lunds universitet, ledamot av Svenska Akademien och biskop i Växjö. Det är Tegnérs tal och predikningar från biskopsåren 1824 och 1830 i Växjö som avhandlas i volym II i den textkritiska utgåvan av Esaias Tegnérs kyrkliga tal. Volymen innehåller inte bara vanliga söndagspredikningar utan även tal från andra typer av kyrkliga förrättningar – visitationer, kyrkoinvigningar och prästvigningar.

– Det är intressant för det går att säga så mycket kring talen – händelser och personer som påverkat innehållet. Vissa tal är kända, som utskällningen vid visitationen i Agunnaryd 1830, medan andra är helt okända, säger Barbro Wallgren Hemlin.

"Han kan vara både vass och rolig"

Utgåvan görs på uppdrag av Tegnérsamfundet och kommer att omfatta fyra eller fem volymer när den är färdig. Wallgren Hemlin fick frågan från samfundet 2002 och påbörjade arbetet några år senare.

– Jag var inte insatt i Tegnér innan jag fick frågan. Jag hade läst om honom i gymnasiet men inte så mycket mer. Men det har varit väldigt roligt att upptäcka Tegnérs arbete. Han är inte så känd idag men var vår mest berömda poet vid den tiden. Också i de kyrkliga talen är språket ofta glimrande och han kan vara både vass och rolig. Det är en ynnest att få arbeta med det här materialet, säger Barbro Wallgren Hemlin.

Volym II firas den 29 april vid ett releaseevenemang på Tegnérs eget biskopssäte, Östrabo, i Växjö. Där blir det föredrag av Barbro Wallgren Hemlin och Tegnérsamfundets ordförande Sten Hidal samt tal av biskop Fredrik Modéus. Det blir också uppläsning av delar av Tegnérs kyrkliga tal.