Minnesord: Professor James (Jim) E. Birren

En av giganterna inom fältet "the psychology of aging", professor James (Jim) E. Birren avled den 15 januari 2016 efter ett långt och mycket produktivt yrkesliv.

Han föddes redan 1918 och var verksam ända till de senaste åren. Jim (James) blev hedersdoktor vid Göteborgs universitet 1983 och medverkade 2006 med en inspelad hälsning till vår egen institution i samband med vårt 50-års jubileum. Han var länge ansvarig för och grundare av The Andrus Gerontology Center och Leonard Davis School of Gerontology vid University of Southern California (USC). Under de sista åren var han även knuten till University of California at Los Angeles (UCLA).

Jim var redaktör och huvudförfattare till den första handboken i åldrandets psykologi, vilken utkom redan 1959. Han var sedermera även redaktör för ett antal senare versioner av denna handboksserie liksom redaktör för Journal of Gerontology, en inom området central tidskrift. Vi är många som sett Jim som grundaren och en förgrundsgestalt för den expanderande geropsykologin. Jims personliga egenskaper gjorde honom också till en mycket omtyckt person. Vi är många som är tacksamma för Jims långa vetenskapliga gärning och de insatser han gjorde för att stimulera åldrandeforskningen också i Sverige.

Boo Johansson, prof. åldrandets psykologi, psykologiska institutionen