Masterstudenter rapporterar från Svensk Handels Karriärforum och Retail Awards 2016

Fyra studenter från Handelshögskolan deltog i Svensk Handels Karriärforum och galan Retail awards som ägde rum i Stockholm den 16 maj 2016. Det var Anna Lundahl, Emma Lanzky, Simon Hellström och Sebastian Jonsson från masterprogrammet Marketing and Consumption som fick lära sig mer om handeln, knyta kontakter för framtiden och delta i handelns årliga fest Retail award. Här kommer deras rapporter från dagen.

VD-frukost och föreläsningar - Anna och Emma berättar

Dagen började med att vi studenter blev indelade i små grupper och fick äta frukost tillsammans med en näringslivsprofil där vi fick chansen att ställa frågor kring deras karriär och vägval. Anna åt frukost med Anders Karlsson, VD ICA Sverige och Emma med Christian Resell, VD Svenssons i Lammhult. Råden vi fick var att försöka tänka långsiktigt men samtidigt prestera vårt bästa i nuet samt att finna vår passion och våra värderingar och använda dem både i val av företag att jobba på och i vårt eget ledarskap.

Efter frukosten fick vi lyssna till ett flertal intressanta föreläsare, bland annat Emma Hernell, senior analyst United Minds, som pratade om de viktigaste trenderna att ha koll på under 2016 och Chris Ahlgren, business analyst IKEA, som pratade om IKEAs utmaningar i en allt mer digitaliserad och globaliserad omvärld. Under dessa föreläsningar lärde vi oss att vikten av att företag tillför samhället något gott och att en hög andel konsumenter anser att de ”röstar” med plånboken genom att handla från de företag som de menar förtjänar deras pengar.

Efter frukosten fick vi delta på Svensk Handels öppna del av stämman och lyssnade då till Anders Borg som även han pratade om digitaliseringens roll i samhället. Digitaliseringen är något som står högt upp på företagens agendor och som kräver att företag ändrar sina affärsmodeller. De företag som lyckas med detta är de som kommer överleva och för att göra det krävs kunskap, teknik, öppenhet och utveckling. Intresset för och vikten av digitaliseringens roll går inte att betona nog, både vad gäller allt från interna processer, datasäkerhet till betallösningar och marknadsföring.

Dagen som helhet gav oss möjlighet att knyta värdefulla kontakter med företag och studenter och vi fick en god inblick i vad handelns utmaningar är och hur branschens diskussioner går. Vi är mycket glada att vi fick möjlighet att delta på denna lärorika och roliga dag!

Retail Awards - Sebastian och Simon rapporterar

Efter en dag fylld av intressanta föreläsningar och spännande samtal åkte vi tillbaka till hotellet för att dra på oss feststassen. I kostymer och aftonklänningar hastade vi till Munchenbryggeriet där handelns årliga fest Retail Awards gick av stapeln. Över 500 gäster bjöds under kvällen på trerätters middag och underhållning av artisten Fredrik Swahn.

Vi studenter delade bord med retailföretagare och representanter från Svensk Handel och det blev många intressanta diskussioner under kvällen. Svensk Handel delade under galan ut priser till retailföretag i 12 kategorier. Bland vinnarna fanns Byggmax (årets totala köpupplevelse), Synsam (årets butikskoncept), Lidl (årets butikskedja) och Eksjö Bokhandel (årets butik). Kvällen rundades av framåt midnatt.  På tåget hem till Göteborg konstaterade vi att vi haft en väldigt givande upplevelse i Stockholm.

Fakta:
Svensk Handels Karriärforum arrangeras årligen och äger rum samma dag som Svensk Handels årsstämma och galan Retail awards. Ett 50-tal handelsstudenter på högskolenivå deltog i Karriärforum 2016.

Det var kostnadsfritt för Handelshögskolans studenter att delta i eventet. Svensk Handel stod för hotellrum och alla aktiviteter under dagen och Centre for Retailing vid Handelshögskolan betalade för resan.