Maritima affärsmöjligheter kräver samverkan

Cirkulär ekonomi, mer samverkan och en lagstiftning som hänger med i utvecklingen. Det var några av de slutsatser som lyftes fram på årets maritima konferens, Swedish Maritime Day, den 25 april i Göteborg.

Hur kan vi använda havet som resurs och samtidigt behålla fokus på hållbarhet och tillväxt? Frågan diskuterades under dagen av forskare, entreprenörer och beslutsfattare. Flera goda exempel presenterades, vindenergi till havs, odling av biomassa och exempel på havsplanering där näringsliv, kommun och myndigheter arbetar tillsammans för att nå både miljömål och att utveckla näringslivet.

Nya möjligheter till blå energi

En av utmaningarna som diskuterades på konferensen, var framtidens ökade energibehov. Flera av talarna var eniga om att havet erbjuder många möjligheter genom vindkraft, vågkraft och odling av biomassa, till exempel sjöpungar. För vindkraft till havs är investeringskostnaden än så länge relativt hög. Men att gå samman med fler länder kan vara en framgångsrik modell, konstaterade Stefan Ivarsson, SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut.

Cirkulär ekonomi

Cirkulär ekonomi är inspirerat av naturens kretslopp, där avfall ses som en råvara. Mats Eklund från Linköpings universitet ser den cirkulära ekonomin som en nödvändighet för att klara framtidens utmaningar. Men vi behöver viktiga kopplingar mellan hav och land för att klara hela kretsloppet.

Sveriges första maritima strategi

På förra årets Swedish Maritime Day presenterade infrastrukturminister Anna Johansson Sveriges maritima strategi. Strategin är regeringens första steg mot en utvecklad och integrerad svensk havspolitik. På konferensen i år lyftes åter vikten av strategin och att bättre koordination från beslutsfattare behövs.

Anders Hermansson från näringsdepartementet menar att processerna för olika typer av tillstånd behöver förenklas för att underlätta för branschen.
- Ett väldigt starkt inspel som vi fick till den maritima strategin från näringsidkare var att det var svårt med tillståndsprocesser. Att det är väldigt långa processer. Här behöver kommuner, länsstyrelser, regioner och staten hjälpas åt för att se vad vi kan göra för att förenkla dessa processer.

Missa inte fler intressanta nyheter med fokus på havets möjligheter. Anmäl dig till nyhetsbrevet från Centrum för hav och samhälle vid Göteborgs universitet.
Anmäl dig till nyhetsbrevet
här>>