- Kvalitetsjournalistik har inget med papper att göra.

Jan Helin

Till sitt sista öppna seminarium som gästprofessor vid JMG hade Robert Aschberg bjudit in Aftonbladets publisher Jan Helin för att diskutera medieframtider. Aftonbladet leder utvecklingen när det gäller den stora transformationen från analogt till digitalt, från papper till skärm, som Jan Helin beskrev som den största revolutionen inom medialiserad kommunikation sedan Gutenberg.

Håll passionen för storyn brinnande och akta dig för att bli utvecklingsfientlig

Framgångarna för Aftonbladet bygger på djärva beslut och ett osentimentalt förhållningssätt till traditionerna. Ett högt innovationstryck och resurser som skapar utrymme för att testa nya idéer präglar mediehusets verksamhet, men man följer också framgångsrika förebilder vilket kan innebära kontroversiella konsekvenser. Googles kapacitet att pinpointa reklam genom kartläggningar av användarintresse försöker Aftonbladet kopiera för egen del, vilket kan få svåra följder för annonseringen i den lokalpress runt om i landet som redan kämpar med stora ekonomiska problem. Rågången mellan journalistisk text och kommersiell kan komma att gro igen allt eftersom företag med ekonomiska resurser etablerar samarbeten kring textproduktion med mediehusen.

– Allt förändras utom Aftonbladets skäl att finnas till, vi vill vara Sveriges viktigaste mötesplats dit folk självklart vänder sig först för att kolla vad som hänt. Vi finns för att folk ska ha någonting att prata om, sade Jan Helin.

Han jämförde denna storslagna målsättning med hur Dagens Nyheter fått ge upp ställningen som Sveriges primära nyhetskälla för att stället bli mer och mer av ett livsstilsmagasin som bedriver identitetsjournalistik för medelklassen i Stockholm men ändå lyckats behålla betydelsen som viktig opinionsbildare.

– Förmodligen blir DN den sista papperstidningen som någon kommer att vara beredd att betala för sade Jan Helin, men någon konkurrent till oss om annonsmarknader är den inte, våra viktigaste konkurrenter är Facebook och Google.

Aftonbladet har passerat den magiska gräns där annonsintäkterna online är större än på papper, och utvecklar kontinuerligt metoder för att öka träffsäkerheten i annonseringen. Bland annat kom Jan Helin in på det omsusade begreppet Big Data, som han beskrev som ”algoritmer för att ta beslut i realtid” och strategin bakom Obamas seger i det senaste presidentvalet. Tydligt är hur analytiker och tekniker får en allt viktigare roll när det gäller hur mediehus utvärderar och bearbetar opinioner och marknader.

Jan Helin citerade Arianna Huffington, som sagt att journalistiken i dag måste erbjuda en plattform för deltagande och Alan Rusbridge på The Guardian som torrt konstaterat att ”behovet av en stum text som sammanfattar en händelse utan att uppdateras har drastiskt minskat.”

Interaktivitet har försvunnit som modeord men innefattar fortfarande mycket av vad det handlar om. Användares medverkan på en mängd olika sätt, från kommentarer och delning till att vara realtidsrapportörer av händelser, ökar. Jan Helin visade hur Aftonbladets system med mobilrapportörer fungerar, där anslutna till tjänsten gps-lokaliseras i ett område där någonting inträffat och tillfrågas om de ser något eller rentav fotograferat eller filmat en pågående händelse.

Kombinationen av intressestyrning och uppdateringsmöjlighet leder till en form av mediekonsumtion där användarpreferenser styr innehållet. Jan Helin tog Schibstedts nyhetsapp Omni som exempel, där det finns möjlighet att välja vilka förlopp man vill följa och få uppdateringar om. Mobilen är den bärare där utvecklingen för närvarande är hetast och snabbast, och Aftonbladet satsar hårt för att finnas i den främsta linjen där man måste kunna hävda sig i en jämförelse också med innovativa och smarta internationella spelare.

Enligt SOM-institutet är intresset bland yngre lågt när det gäller partipolitik, men samtidigt finns ett starkt intresse för samhällsfrågor med politiska implikationer. För att fånga upp och göra något av detta har Aftonbladet tagit initiativ till skapandet av sajten Politism, där Eric Rosén och Margret Atladottir fått fria händer att bygga upp ett fräscht och interaktivt politiskt forum. Enligt Jan Helin en tänkbar modell för den framtida ledarsidan när ledarsidan inte längre kan vara en prominent instans i papperstidningens framvagn.

Robert Aschberg bad om några råd till de blivande journalisterna i salen.

Jan Helin framhöll vikten av god research och sinne för samarbete med dem som jobbar med gränssnittet, användarupplevelsen. Han fångade också på ett fint sätt in sin egen insats som publisher i råden ”håll passionen för storyn brinnande och akta dig för att bli utvecklingsfientlig.”