JMG i Almedalen

Göteborgs universitet är en aktiv kraft i samhällsutvecklingen och att vara med i Almedalen är ett sätt att visa engagemang i viktiga samhällsfrågor. Forskare från JMG och övriga universitetet är med i seminarier, paneldiskussioner och intervjuer.

Almedalsveckan 28 juni-5 juli 2015

Göteborgs universitet är en aktiv kraft i samhällsutvecklingen och att vara med i Almedalen är ett sätt att visa engagemang i viktiga samhällsfrågor. Forskare från universitetet är med i seminarier, paneldiskussioner och intervjuer. Universitetet är även en del av Västsvenska Arenan, där vi tillsammans med andra aktörer lyfter aktuella och viktiga frågor.

Läs mer om Göteborgs universitets medverkan i Almedalen

JMG i Almedalen:

Yttrandefrihet för den som betalar?

Vad händer med trovärdigheten för journalistiken när nya blandformer av redaktionellt och kommersiellt innehåll utvecklas i jakten på finansiering av medier? Hur stämmer detta med grundlagens värnande av det fria ordet och med självreglerande system för att värna en fri debatt?
29 juni, 15:00-16:00. Maria Edström, JMG, m fl.

Vad tycker journalister om politiker och vad tycker
politiker om journalister?

Hur stort inflytande ska politiker och journalister ha över samhällsfrågor och i debatten? Är journalister bra på att ställa politiska makthavare till svars? JMG har studerat hur journalister, politiker och allmänhet ser på journalister och politiker – och hur de sköter sina uppdrag.
29 juni, 14:30-15:15. Bengt Johansson, professor, JMG, m fl.