Japans ambassadör besökte Göteborgs universitet

Det har blivit tradition att den person som är Japans ambassadör besöker Göteborgs universitet under sin tjänstgöring. Den 3 februari höll den nytillträdde ambassadören Jun Yamazaki en föreläsning för de studenter som läser japanska på Humanisten.

Japans ambassadör Jun Yamazaki föreläser. Foto: Thomas Melin.

Jun Yamazaki har tjänstgjort i utrikesministeriet sedan 1980. Bland annat har han varit Japans tredje FN-ambassadör i New York.

Japans ambassadör Jun Yamazaki. Foto: Thomas Melin.− Det här är första gången jag är i Sverige, men jag har träffat enastående svenskar innan jag kom hit. När jag jobbade i New York lärde jag känna både Jan Eliasson och Margot Wallström, sa han.

I sin föreläsning till studenterna betonade Jun Yamakazi de diplomatiska kontakterna mellan Japan och Sverige som 2018 firar 150-årsjubileum. Fram till dess hoppas han kunna öka medvetenheten om banden mellan de båda länderna inom olika områden som kultur, innovationer och affärsrelationer.

− Att prata med studenterna som jag gjorde idag är ett exempel på det, de ställde bra frågor efteråt och jag uppskattade möjligheten att få komma hit.

Ambassadören berättade också om den japanska regeringens mål att genom stipendier få utländska studenter att åka till Japan som utbytesstudenter. Något som gladde Elisabeth Fermbrant, som läser grundkursen i japanska vid Göteborgs universitet.

− Det var väldigt intressant att lyssna på honom, och kul att höra att de ska ta emot många nya studenter, jag ska satsa på det. Japan är ett fascinerande land.

Text: Thomas Melin