IT-forskares bolag utnämnt till ett av Sveriges mest lovande företag

År 2008 fick Claes Strannegård en idé:  – Tänk om vi använde artificiell intelligens för att sortera våra sopor! Samma år samlade han ihop ett team av utvecklare som skapade den första prototypen av en maskin som kunde sortera batterier och annat avfall. Nu har tidningen Ny Teknik utnämnt Optisort, företaget som Claes grundade utifrån sin idé, till

nyteknik.se/33listan/article3652482.ece">ett av Sveriges 33 mest lovande innovationsföretag.

– Jag grundade Optisort 2007.Claes Strannegård Min tanke var att använda artificiell intelligens för att sortera avfall automatiskt i olika miljökategorier. Det är ett svårt och ganska tråkigt jobb för människor och det är som klippt och skuret för artificiella neuronnät. Batterisortering visade sig vara ett lagom svårt område att börja med. Vi har lyckats över förväntan med batterisorteringen och nästa mål är att ge oss på elektronikavfall, säger Claes, som idag är docent vid Institutionen för tillämpad IT på Göteborgs universitet. Där ansvarar han bland annat för en populär kurs i innovation och entreprenörskap som har fungerat som grogrund för flera växande företag.

Claes innovativa visioner sträcker sig bortom skapandet av nya produkter. Han förespråkar och praktiserar också progressiva affärsmodeller som han tror kan främja samarbetet mellan forskning och näringsliv.

– Jag gav alla mina aktier i Optisort till vd Hans Eric Melin 2011. I gengäld garanterar han mig en tiondel av bolagets värde om det skulle bli en försäljning någon gång i framtiden. Det är en enkel och rättvis modell, som jag varmt kan rekommendera till andra forskare och entreprenörer. Den gör att man som innovatör och forskare kan jobba ihop med entreprenörer på ett sätt som gör att alla parter garanterat får en del av vinsten om projektet skulle gå bra, menar Claes.

Batterisorteringsmaskinen som Optisort utvecklat finns hittills installerad i två anläggningar, i respektive Sverige och England. Maskinen använder sig av visuella sensorer som registrerar utseendet på varje batteri som passerar genom utrustningen. En artificiell intelligens matchar sedan bilderna mot en databank. Databanken kompletteras sedan med ny information om intelligensen finner nya samband. Denna självlärande förmåga gör det möjligt för maskinen att identifiera även de batterier som är smutsiga eller skadade. Precisionen i utrustningen är mycket hög och kapaciteten lika så. Optisorts batterisorteringsmaskin kan i ett skift sortera upp till 8 ton batterier. På YouTube finns en film där du kan se maskinen i arbete.

– Stort grattis till alla på Optisort för att vi kom med på 33-listan!