Bild
Konsert på Götaplatsen
Foto: Studiografen/Göteborg & Co
Länkstig

Innovationsprogram för upplevelseindustrin etableras i Göteborg

Publicerad

Upplevelseindustrin samlar bland annat besöksnäringen, handeln, idrottsrörelsen och stora delar av kultursektorn. Pandemin har haft dramatiska konsekvenser för branschen som står för en växande del av svensk ekonomi. För att säkerställa en hållbar utveckling med digitalisering i fokus etableras ett nytt innovationsprogram för upplevelseindustrin på Lindholmen Science Park i Göteborg.

Upplevelseindustrin kan beskrivas som skärningspunkten mellan näringar där upplevelsen står i fokus. Den våg av digitalisering och datadriven utveckling som pandemin accelererat erbjuder nya möjligheter till tillväxt, både för de företag som står för upplevelsen och de företag som står för teknologin.

− Utmaningen är att skapa konkurrenskraftiga företag och samtidigt minska klimatavtrycket. Här kan nya innovationer skapas med utgångspunkt i Västsveriges kunskapsintensiva miljöer, säger Kristina Jonäng, ordförande i regionutvecklingsnämnden Västra Götalandsregionen, som är en av initiativtagarna och huvudfinansiär.

Programmet baseras på förstudien Vägar till hållbar tillväxt – En förstudie om framtidens upplevelseindustri i Västsverige av professorn Ola Bergström på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Förutom Västra Götalandsregionen står bland annat Göteborg & Co, Turistrådet Västsverige och Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond bakom satsningen. En rad företag har visat intresse för att skapa profilprojekt. Ett exempel är Mastercard som redan samarbetar med Göteborg & Co i projektet Destinationens Dataplattform.

− Göteborg och Västsverige har en unik möjlighet att ta en roll som nationell innovationsnod för ett område som just nu pekas ut av både EU och regeringen med hög prioritet och potential. Särskilt tillfredsställande är att kunna presentera en stor satsning som ska bidra till mer innovation i besöks- och kulturnäringarna i regionen och till återhämtning efter pandemin, säger Peter Grönberg, VD på Göteborg & Co.

I partnerskapet finns redan också stora besöksmål som Göteborgsoperan, Läckö Slott och Universeum samt andra innovationsaktörer som science parks och science centers i Trollhättan, Borås och Skövde. Satsningen är treårig och under 2022 kommer stort fokus att vara på den fortsatta mobiliseringen av aktörer som vill vara med och skapa tvärsektoriella samarbeten för att stödja hållbar utveckling och skapa nya internationella affärer.

−  Vi kommer att använda vår erfarenhet av att bygga stora nationella partnerskap, som vi till exempel gjort med AI Sweden. Denna satsning kommer att kunna få stora synergier med de andra innovationsprogram som vi driver inom digitalisering och mobilitet, säger Tord Hermansson, VD för Lindholmen Science Park som står som värd för satsningen.

TEXT: Pressmeddelande från Göteborg & Co. Länk till originalet