none

Hur ska vi få grepp om överflödet i dagens samhälle?

För mycket saker, för många val, för många aktiviteter och för många känslor. Hur hanterar vi allt överflöd i samhället ? Boken "Overwhelmed by overflows" sammanfattar och avslutar forskningsprogrammet "Managing overflow" som analyserat det fenomen som vi kallar för överflöd.

För mycket saker, för många val, för många aktiviteter och för många känslor. Hur hanterar vi allt överflöd i samhället ? Boken ”Overwhelmed by overflows” sammanfattar och avslutar forskningsprogrammet ”Managing overflow” som analyserat det fenomen som vi kallar för överflöd.

– Idag ses överflöd oftast som något negativt och problematiskt, inte minst med tanke på klimatkrisen. Men överflöd av känslor, av lycka till exempel, kan vara önskvärt och positivt, säger Helene Brembeck, professor i etnologi.

När forskarna i programmet Managing overflow nu sammanfattar sitt arbete i en tredje och sista bok, både definierar och beskriver man en mängd strategier för att hantera överflöd. I boken pekar forskarna också på att överflöd inte alltid behöver vara negativt.

Olika strategier för att hantera överflöd

I projektet har man definierat och beskrivit en mängd strategier för överflödshantering i olika sammanhang. Redaktörer för boken är Barbara Czarniawska, professor vid Gothenburg Research institute och Orvar Lövgren, professor vid Lunds universitet.
Helene Brembeck, har varit med i forskningsprogrammet sedan det startade och har även skrivit kapitlet: Metamorphoses, or how self-storage turned from homes into hotels.

Hon berättar mer om projektet och boken:

– Utgångspunkten för forskningsprojektet och de tre böckerna att överflöd inte bara finns där, utan skapas. Detta sker genom den process som Michel Callon kallat “framing”, där gränser, “ramar”, för flöden (av saker, intryck, information etc) sätts. Först då kan något “flöda över”, säger hon och fortsätter:

– Här finns också frågan om vem som bestämmer vad som är “lagom” och sätter gränser för “för mycket”, det vill säga överflöd och hur detta sker.

Är överflöd bra eller dåligt?

– Frågor om överflöd dras ofta in i moraliska överväganden om ont och gott. Idag ses överflöd oftast som något negativt och problematiskt, inte minst med tanke på klimatkrisen. Men överflöd av känslor av lycka tex kan vara önskvärt och positivt.

Tiden vi lever i spelar in

Helene Brembeck menar att detta pekar på hur kontextbundna definitioner av överflöd är. Vad som ses som överflöd – positivt eller negativt - idag behöver inte vara det samma som sågs som överflöd för hundra år sedan. Och säkerligen kommer framtidens överflöd – och “underflöd” – att vara något annat än idag.

När något väl definierats som överflöd måste det hanteras, det gäller såväl i vardagslivet, i hemmet som i yrkeslivet, på kontoret, på tidningsredaktionen, i företagsvärlden etc. Här har vi i projektet definierat och beskrivit en mängd strategier för överflödshantering I olika sammanhang.

Tredje boken sammanfattar forskningen

– I den tredje sammanfattande boken har vi förfinat analysmodellen och verktygen i nio kapitel. Här belyses 50- 60-talets oro i Ungern för västvärldens konsumtionsöverflöd. Vi belyser det faktiska hanterandet av hemmets överflödiga saker idag genom den blomstrande marknaden för hyrförråd.

Forskarna jämför debatten om hur massresandet skulle hanteras under 1800-talet med dagens debatt om hur flödet av flyktingar skall hanteras. Två kapitel berör hur överflöd på arbetsplatsen hanterats i form av bland annat aktivitetsbaserade arbetsplatser och ständiga omorganisationer.

Även krisen med klimatet uppmärksammas

Klimatkrisen upptar ett kapitel. Hur går det till när överflödet av klimatdata kondenseras i till synes hanterbara modeller? Det är en av frågeställningarna.
Här diskuteras också hur överflödet av insända vetenskapliga artiklar hanteras av förläggare, valfrihetsproblematik I välfärdssamhället och de olika guider som förväntas hjälpa medborgarnas val av vård, skola och pensionssystem.

– Avslutningsvis den snåriga, digitala byråkratin av onlineblanketter medborgarna förväntas manövrera sig fram igenom, istället för den personliga kontakten i telefon eller över disk, säger Helene Brembeck och fortsätter:

– Så här i slutet av projektet konstaterar vi sammanfattningsvis att överflödshantering är en omvandlande process, ofta ett försök att omvandla det ohanterliga till något hanterbart och därigenom upprätta en ny ordning.

Tror på nya lösningar i framtiden för att lösa problematiken

– I denna process kan nya kreativa sätt att hantera skapas, ibland påtagligt ibland rutinmässigt i människors vardag. Även om detta inte alltid sker, ger det ändå – med projektets historiska och nutida exempel i bakfickan - hopp om nya innovativa lösningar på dagens problem vare sig det gäller klimat, vardagspussel eller utbrändhet.

GRIs första Open access bok

Barbara Czarniawska och Orvar Lövgrens bok ”Overwhelmed by overflows” är GRIs första open acess bok. Vilket innebär att boken är tillgänglig för vem som helst att läsa online. Du hittar boken på Manchester openhives webb.

Här är den fullständiga länken: https://www.manchesteropenhive.com/view/9789198469813/9789198469813.xml?rskey=NzrK04&result=1

Fakta

• Forskningsprogrammet Managing overflow är ett transdisciplinärt forskningsprogram, där en grupp etnologer och företagsekonomer analyserar det komplexa fenomen som är centralt i vårt samtida samhälle som kan kallas överflöd.

• Hela projektet och alla tre böckerna fokuserar på en gemensam problematik- att överflöd inte bara finns där, utan skapas.

Text: Cecilia Sjöberg
Foto: Andrey Popov/mostphotos