Hallå där Hanna Hultman - stipendiat som gör praktik på Swedish-American Chambers of Commerce i DC

Hanna Hultman som är årets Sten-Olof Palm stipendiat gör ett års praktik på Swedish-American Chambers of Commerce, SACC-USA, i Washington D.C. Stipendiet är instiftat av Göteborgs Köpmannaförbund i samverkan med SACC-USA och Centre for Retailing vid Handelshögskolan i Göteborg. Målsättningen är att stimulera intresset för de särskilda förutsättningar, utmaningar och möjligheter som möter parti- och detaljhandeln.

När började du på SACC-USA och hur länge stannar du?
Jag smygstartade lite när jag började jobba med Amerikadagen i somras, men jag började på SACC-USA i Washington DC i mitten av september. Min traineeposition på SACC-USA varar i ett år så jag slutar här i mitten av september nästa år.

Amerikadagen i Göteborg - Vad är det? Hur bidrog du? Vad lärde du dig?
Amerikadagen är ett nätverksevent som arrangerades för andra gången av SACC-USA och SACC-West Sweden. Jag började jobba med Amerikadagen i början av sommaren, mycket för att lära känna organisationen SACC. Jag kunde tyvärr inte vara med på själva eventet då jag redan var på plats i USA vid den tidpunkten, däremot var jag med på planeringsmöten över Skype och hjälpte till att marknadsföra och sprida eventet i vårt nätverk i USA. Amerikadagen var ett väldigt lyckat event med många spännande och inflytelserika talare och över 200 deltagare. Det var väldigt lärorikt för mig att vara med i planeringsfasen av Amerikadagen, dels för att jag just nu leder planeringen av ett annat stort event som vi arrangerar här i Washington DC till våren och dels för att jag lärde mig mycket om organisationen och nätverket.

Vad har du för arbetsuppgifter på SACC-USA?
Det är väldigt blandat och man styr väldigt mycket själv så man måste vara bra på att ta egna initiativ för att passa in här. Min roll innebär bland annat att jag är vår executive directors högra hand och jag assisterar honom med uppgifter högt och lågt. Just nu är jag projektledare för ett event som vi arrangerar här i DC i maj, det innebär bland annat att jag och min chef har regelbundna möten med ambassaden som vi bollar idéer med. Jag håller även i webinars med alla våra regionala kammare varje månad, det kräver en hel del planering och förberedelse. Jag har även en del kontakt med medlemsföretag och är delaktig i en medlemskommittee som jobbar på att utveckla olika former av medlemskap i vårt nätverk.

Vad gör ni på SACC-USA och hur många arbetar där?
SACC-USA är paraplyorganisationen för ett nätverk med 19 regionala kammare runt om i USA. Vi jobbar mycket mot Sverige och bidrar med stöd och kontakter för svenska företag och entreprenörer som vill ta sig in på den Amerikanska marknaden, med våra 19 kammare runt om i landet har vi ett stort och värdefullt nätverk. Vi har vårt kontor i House of Sweden där även ambassaden sitter och det innebär givetvis att vi samarbetar mycket med ambassaden och har bra ingångar där. SACC-USA är även J1-visa sponsor och med vårt trainee program placerar vi årligen upp mot 100 svenska traineer runt om i USA.

Vi är ett ganska litet kontor men vi har min chef Johan Marcus som är executive director. Sedan har vi en anställd som jobbar heltid med trainee programmet, Cecilia Kullman. Och så är det jag och för tillfället två andra traineer som är här i 6 månader och byts ut i januari.

Vilka skillnader har du märkt mellan att arbeta i USA och Sverige?
Det är lite svårt att säga eftersom vi mest är svenskar på kontoret men det finns en hel del amerikaner i organisationen, vår chairman är till exempel amerikan. Rent allmänt skulle jag säga att det är mer hierarkiskt här. En positiv skillnad som jag har märkt av är att amerikaner är väldigt uppmuntrande i sin feedback, det är lite mer ”ingenting är omöjligt” eller ”you can do it”- känsla när man pratar jobb med en amerikan. Nätverkandet har en betydligt större roll här än i Sverige, det är events hela tiden och man måste bli bra på att mingla för att trivas i den här staden. Man kan lära mycket av amerikaner när det kommer till nätverkande, alla är extremt trevliga och proffs på small talk.

Hur var det att hitta boende?
Det var inga problem att hitta boende, jag löste det innan jag kom hit via craigslist. Så länge man är lite flexibel är det ganska lätt att hitta boende. Jag hade kontakt med både Clara och Karin som varit här som trainees innan för att höra vilka områden som är bra och vilka man ska undvika. Jag har flyttat en gång och bor numer i en lägenhet i ett townhouse i Columbia Heights.

Är det något du har blivit förvånad/överraskad över?
Jag är otroligt positivt överraskad över DC som stad, det är väldigt vackert överallt och hösten har varit helt fantastisk vädermässigt. Jag trivs verkligen bra här och är otroligt tacksam över mitt stipendium från Göteborgs Köpmannaförbund som har gjort det här äventyret möjligt för mig.

Om Hanna Hultman:
Ålder:
28
Utbildning: BSc in Business Administration (major in Environmental Management), MSc in International Business and Trade, båda från Handelshögskolan Göteborg. 3 terminer av min bachelor gjorde jag i Tyskland och 1 termin av mastern spenderade jag i Indien.
Tidigare arbetslivserfarenhet: Telefonbanken på SEB, trade finance på SEB, brand manager inom retail innan jag började studera på universitet.