Gymnasiestudenter besökte IT-fakulteten

Den 19 mars besökte gymnasiestudenter IT-fakulteten för att lära sig mer om utbildningarna och livet som universitetsstudent.

Besöket inleddes i den prisbelönta byggnaden Kuggen med välkomsttal och presentationer av fakultetens program och kurspaket.

Gymnasisterna fick bland annat gå på guidade rundturer på campus tillsammans med studentambassadörer från kandidatprogrammen. Besökarna delades upp i smågrupper så att de skulle få komma närmare inpå studenterna och ställa frågor.

På plats fanns studenter och lärare från kandidatprogrammen i datavetenskap, software engineering & management och systemvetenskap, samt även för kurserna i kognitionsvetenskap.

Studenter inom software engineering bidrog med en uppvisning av sin prisbelönta självstyrande radiobil som frambringade mycket nyfikenhet och många frågor. Gymnasisterna fick även träffa NAO, fakultetens egna humanoida robot, som är lika duktig på att dansa som att leverera rappa kommentarer.