Konstnärlig gestaltning Handelshögskolan. Urklippta bilder ur tidningsartiklar.
De utklippta tidningsbilderna kapslas in i glas och omgärdas av bronsstolpar. När sedan golvet läggs på syns endast ett mönster av bronskvadrater som visar var bilderna finns.
Foto: Digital skiss: Nils Ekman

Golvet blir konstverk i Handelshögskolans nya byggnad

När den nya byggnaden för Handelshögskolan står klar 2025, kommer ett abstrakt mönster av bronspunkter i golvet möta den som går in i entrén. Den konstnärliga gestaltningen Golvets historia görs av Runo Lagomarsino.

Bronspunkterna i golvet kommer att markera platser där bilder från nyhetsartiklar är förslutna i golvet som tidskapslar. Konstnären har valt att artiklarna, från svenska och internationella dagstidningar, ska beröra frågor om mobilitet och migration. Tidningsartiklarnas texter, med bilderna bortklippta, ska placeras i korridorerna i de övre våningsplanen på Handelshögskolans nya byggnad. Artiklarna ska samlas in under ett år.

Konstnärlig gestaltning Handelshögskolan. Ett mönster av bronskvadrater visar var de urklippta bilderna finns.
Så här kommer golvet se ut när bilderna kapslats in. Ett mönster av bronskvadrater visar var de urklippta bilderna finns.
Foto: Digital skiss: Nils Ekman

– Temat kring mobilitet och migration, förflyttningar, är ju något som är intressant även i Handelshögskolans verksamhet som handlar mycket om att människor och varor rör sig över världen. Det är också en slags evig fråga. Det ligger i mänsklighetens natur att förflytta sig själv och olika ting. Det är så värden uppstår på olika sätt, säger Ulrika Holmberg, universitetslektor och forskare vid Handelshögskolan, som har suttit med i den samrådsgrupp som har valt ut konstverket.

Konstverket har valts ut i en upphandling genomförd av Akademiska Hus och Statens konstråd. I samrådsgruppen har suttit representanter från Akademiska Hus, AIX Arkitekter, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, Johannes Norlanders arkitektur och Statens konstråd.

– Vi är övertygade om att vi har landat i ett bra förslag. Runo Lagomarsino var under processens gång väldigt lyhörd för både verksamheten och arkitekturen, att verket ska ge något både till oss som jobbar på Handelshögskolan och tillfälliga besökare, säger Ulrika Holmberg.

Verket ska utvecklas

Runo Lagomarsino, som bland annat är utbildad vid Akademin Valand på Konstnärliga fakulteten, bor och arbetar i Malmö och São Paolo. I samband med att verket invigs 2025, ska ett maratonperformance arrangeras där artiklarna läses upp en efter en.

– Det känns otroligt roligt och spännande! Jag ser fram emot att utveckla Golvets historia tillsammans med Handelshögskolan och Statens konstråd. Att skapa ett komplext projekt som detta som en permanent offentlig gestaltning, säger Runo Lagomarsino i ett pressmeddelande.

Deltagare i samrådsgruppen

Charlotte Brolin, studentrepresentant Handelshögskolan