Fredrik Bäckhed får guldmedalj från Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien

Professor Fredrik Bäckhed tilldelas Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademiens Guldmedalj för sin framstående mikrobiologiska forskning om sambandet mellan tarmens bakterieflora och människans ämnesomsättning och hälsa. Han ser utmärkelsen som ett erkännande för hela fältets betydelse, och även för det arbete gruppen bedrivit under många år.

- Det är jätteroligt att jag utsetts som en av mottagarna, och det är framför allt roligt att motiveringen lyfter fram betydelsen av kommunikation till allmänheten, säger Fredrik Bäckhed som är professor i molekylärmedicin vid institutionen för medicin.

Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademiens Guldmedaljörer 2020 belönas för framstående insatser inom teknik, ekonomi, näringsliv och samhälle. Professor Fredrik Bäckhed delar äran med hedersdoktor Marcus Wallenberg, civilingenjör Åsa Bergman och professor Kristina Edström.

Motiveringarna för IVAs Guldmedalj till Fredrik Bäckhed lyder:

Professor Fredrik Bäckhed
Foto: Johan Wingborg

"Professor Fredrik Bäckhed tilldelas Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademiens Guldmedalj för sin framstående mikrobiologiska forskning om sambandet mellan tarmens bakterieflora och människans ämnesomsättning och hälsa, i kombination med att utveckla produktionsteknik för att producera tarmbakterierna och metoder för nya behandlingar samt att aktivt förmedla kunskapen till allmänheten."

Vid Göteborgs universitet leder Fredrik Bäckhed en av världens främsta grupper inom forskningen om tarmens mikrobiota och dess koppling till sjukdom och hälsa. Från att inledningsvis ha fokuserat på att kartlägga förändringar i mikrobiotan vid olika sjukdomar övergår nu forskare i fältet alltmer mot att söka efter sätt att använda kunskaperna om tarmens bakterier för att behandla eller förebygga sjukdom; i Fredrik Bäckheds fall med mycket fokus på diabetes typ 2. I en studie som publicerades i tidskriften Cell Metabolism beskrev gruppen fynd som pekar på att tarmmikrobiotan har tidiga förändringar i utvecklingen av diabetes typ 2, vilket öppnade för framtida behandlingar. Forskningen har sedan tidigare lett till att två bolag kunnat startas, och forskargruppen arbetar nu bland annat med en prototyp till en ny typ av probiotika.

Guldmedaljerna delas vanligtvis ut vid IVAs Högtidssammankomst men årets medaljörer får till följd av nuvarande restriktioner istället ta emot sina medaljer under nästa års sammankomst. Högtidssammankomsten sker i år digitalt den 23 oktober.

Här kan du se IVAs digitala Högtidssammankomst: https://www.iva.se/hs2020

AV: JENNY MEYER och ELIN LINDSTRÖM