Forskare i samtal på Vetenskapsfestivalens digitala arena

Hör Staffan Larsson och Morten Sager – två forskare från institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori – på den nya digitala arenan på årets Vetenskapsfestival.

Staffan Larsson, professor i lingvistik, och Jenny Myrendal, lektor vid institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, kommer att beskriva hur ord kan justeras under ett pågående samtal.

Rörliga mål: ordbetydelseförhandling i dialog – fredag 2 oktober

Digitala festivalarenan    •    12:00, längd: 45 min

Att ords betydelse kan förändras över tid är känt sedan länge, men ordens betydelse kan också förhandlas, förändras och justeras under enstaka samtal, eller t ex i ett replikskifte i en diskussionsgrupp på nätet. Vi visar hur detta går till utifrån exempel från samtal och i sociala medier.

Morten Sager, universitetslektor i vetenskapsteori, är en av flera som medverkar i ett panelsamtal samma dag. Hur kommer det sig att vi låter andra samla in privat data om oss själva, trots att vi är oroliga för vår personliga integritet?

Information i rörelse – fredag 2 oktober

Digitala festivalarenan     •    16:00, längd: 1h 30m

Mänskligheten slår rekord i att skapa, mäta och samla information. Vad ska vi göra med den? Hur hanterar vi informationsstress och den ökade användningen av digital teknik i vår vardag? Varför ger vi bort vår egen data, trots att nästan hälften av oss oroar sig för den personliga integriteten?

Medverkande utöver Morten Sager:
Torill Kornfeldt, Vetenskapsjournalist och författare, Sveriges Radio; Lars Lindsköld, Regional utvecklare, Digitaliseringsrådet, Västra Götalandsregionen;
Sara Thomée, biträdande lektor i psykologi, psykologiska institutionen;
Tomas Lindroth, universitetslektor i informatik, institutionen för tillämpad informationsteknologi

Mer om programmet på Vetenskapsfestivalens webbplats