Main building "Vasaparken" in spring
Foto: Johan Wingborg

Covid-19 stipendium till avgiftsstudenter lanseras ännu en gång

Göteborgs universitet erbjuder en ny stipendieomgång ”The Covid-19 Financial Aid Scholarship” för avgiftsskyldiga studenter under vårterminen 2021. Detta beslutade rektor den 28 januari.

Det var i juni 2020 som universitetet införde ”The Covid-19 Financial Aid Scholarship”, tänkt som en engångssatsning för avgiftsskyldiga studenter som studerat på GU under våren och som fortsatte studierna under hösten.

Stipendiet på 15 000 kr och har skapats som ett finansiellt stöd till de avgiftsskyldiga studenter som på grund av Covid-19 hamnat i kläm. Det är en grupp som i många fall är beroende av extrajobb och saknar tillgång till det svenska socialförsäkringssystemet.

Precis som vi resonerade då, ser vi att avgiftsskyldiga programstudenter fortsatt har en ansträngd situation, säger rektor Eva Wiberg. Vi värnar om våra internationella studenter och hoppas detta kan göra deras situation något lättare.

Stipendiet riktar sig till avgiftsskyldiga studenter som studerat under hösten 2020 och fortsätter sina studier under vårterminen 2021. Studenter som får hela avgiften täckt av annat stipendium omfattas inte. Universitetet räknar med att mellan 250-300 studenter kommer att ansöka. Sista ansökningsdagen är 15 februari och alla studenter som kan söka kommer få information via mejl 1 februari.

Utlysningen av stipendiet är publicerat på Studentportalen (på engelska)