Lena MIcko
Foto: Kristian Pohl/ Regeringskansliet

Civilministern i dialog med statsvetare

Torsdagen den 21 oktober 2021 besökte civilminister Lena Micko från Finansdepartementet Quality of Government-institutet vid Göteborgs universitet.

– Vi hade ett informellt möte med civilministern igår eftermiddag och det var väldigt givande diskussioner, säger Carl Dahlström, professor i statsvetenskap.

Civilminister Lena Micko är ansvarig för Sveriges kommuner och regioner, svensk konsumentpolitik, offentlig upphandling och statlig förvaltning.

På Regeringskansliets webbplats beskrivs hennes uppdrag så här:

”Som civilminister är en av mina viktigaste uppgifter att se till att kommuner och regioner har de förutsättningar de behöver för att klara sina uppgifter, inte minst att kunna erbjuda medborgarna en god och tillgänglig välfärd. För ett Sverige som håller ihop är det också viktigt med en statlig närvaro över hela landet”.

Vid QoG-institutet bedrivs forskning som relaterar till civilministerns ansvarsområden. Institutet är världsledande på forskning om korruption och samhällsstyrningens kvalitet och betydelsen av opartiska och okorrumperade institutioner.