Christian Munthe medlem av The Lifeboat Foundations vetenskapliga expertgrupp

Christian Munthe, professor i praktisk filosofi vid FLOV,

har nyligen inbjudits som etik-expert i den vetenskapliga referensgrupp som är knuten till den globala stiftelsen och tankesmedjan The Lifeboat Foundation.

Christian Munthe. Foto: Johan Wingborg.Andra medlemmar inom etik-området är till exempel Peter Singer (Princeton), Arthur Caplan (University of Pennsylvania) och J.J.C. Smart (Australian National University).

The Lifeboat Foundation är en global stiftelse som stöder långsiktiga forsknings- och policy initiativ till stöd för mänsklighetens möjligheter att på ett ansvarsfullt sätt utnyttja avancerad vetenskaplig och teknologisk utveckling för att möta och övervinna övergripande hot och utmaningar, till exempel gällande bio-, nano- och AI-/robot-teknologi.