Céline Heuzé får prestigefyllt pris för sin forskning om hav och klimat

Céline Heuzé, biträdande universitetslektor i klimatologi, vid institutionen för geovetenskaper, har tilldelats 2022 års pris från European Geosciences Union i kategorin ”Outstanding Early Career Scientist Awards”.  Céline Heuzé får priset för hennes framstående forskning om bland annat polarhavens effekter på klimatet.

Porträtt Celine Heuze
Foto: Carina Eliasson

- ­ Jag är ju superglad att kommittén som valt mig tycker att jag är ”outstanding” och förhoppningsvis kommer det att hjälpa mig få en fast tjänst, säger Céline Heuzé om utmärkelsen.

European Geosciences Union uppmärksammar varje år framstående forskare för deras betydande insatser inom geo-, planet- och rymdvetenskap. Totalt mottar 50 framstående forskare pris inom olika kategorier. Céline Heuzé prisas i kategorin ”Division Outstanding Early Career Scientist Awards”. Hon kommer att motta priset på European Geosciences Unions generalförsamling i april 2022.

Mer information:
European Geosciences Unios