Business Improvement Districts som verktyg för framgångsrik stadsutveckling

New York har sedan flera år arbetat med Business Improvement Districts för att nå framgångsrik stadsutveckling. På ett kunskapsseminarium 24 november arrangerat av Centre for Retailing samlades ett 80-tal deltagare från kommuner, näringsliv och akademi för att lära om modellen och för att gemensamt fundera på om det är något som Göteborgsregionen kan ta efter för att utveckla attraktiva platser. Seminariet genomfördes av Eva Ossiansson, Handelshögskolan och Magnus Kroon, Milega AB.

Programmet inleddes med att Eva Ossiansson från Handelshögskolan pratade om varumärkets betydelse för en stads attraktivitet.

Magnus Kroon från Milega AB tog över och pratade om behovet av stadsutveckling och berättade om Business Improvement Districts och hur New York arbetat med konceptet.

Magnus Kroon bjöd också på en filmad intervju med Jennifer Kitson som är program director for the BID programme at New York City Department of Small Business Services.

Se intervjun med Jennifer Kitson (öppnas i nytt fönster)

Panelsamtal tog vid och handlade om vad vi kan lära oss av BIDs enligt New York-modellen och hur vi kan utveckla en svensk modell. På bilden pratar Lena Dalerup, VD för Innerstaden Göteborg.

Andrea Jovell modererade panelsamtalen och publikens frågor.

Engagerad publik med många funderingar och frågor som de vill diskutera.

Grupparbeten med diskussioner om: Vad av detta är det som berör dig? Vad vill du ska vara nästa steg? Hur gör vi för att ta nästa steg med BID? Och hur ska det gå till med finansieringen?

Jahja Zeqiraj från Fastighetskontoret i Göteborg tar emot bollen för att ta initiativet till nästa steg. Han utlovar en inbjudan in till en gemensam aktivitet under 2017 för att arbeta vidare med frågorna i Göteborg.