Brist på män i operautbildningarna

Sveriges televisions Kulturnyheterna rapporterade på måndag 7 mars att den kvinnliga dominansen är total när det gäller antagna studenter till landets operautbildningar på kandidatnivå.

I Sverige finns två utbildningar som erbjuder kandidatprogram i operasång: Högskolan för scen och musik i Göteborg och Operahögskolan i Stockholm. Båda skolorna brukar ha högt söktryck av både kvinnliga och manliga sångare. Men i år har bägge utbildningarna bara antagit kvinnliga sångare till kandidatprogrammet.

I Svt:s inslag sa Anna Lindal, chef för skolan Operahögskolan i Stockholm, att skolan inte kan kan könskvotera in män på utbildningen, och att det försvagade underlaget av sökande skulle kunna vara en konsekvens av att musik förlorade sin status som kärnämne i svenska gymnasieskolor 2011. Även här på Högskolan för scen och musik berodde bristen på män bland de antagna på ett minskat antal sökande.

– Det var väldigt få manliga sökande och vi kvoterar inte utan tar i dem med högst poäng, sager Monica Danielson, studierektor för operautbildningen på Högskolan för scen och musik.