Belönad av japanska utrikesdepartementet

Noriko Thunman, sedan i våras professor emerita i japanska vid Göteborgs universitet, har belönats med diplomet Certificate of Commendation av japanska utrikesdepartementet. Hon får utmärkelsen för sin insats i japansk undervisning i Sverige och sitt arbete för ökad förståelse mellan Sverige och Japan.

Överlämnandet ägde rum nyligen vid en ceremoni på japanska ambassaden i Stockholm. Ceremonin följdes av lunch där ambassadör Yoshiki Watanabe med personal och Noriko Thunmans familj också deltog.

Noriko Thunman kom till Göteborgs universitet 1995 där hon blev professor 1999. Hennes forskning handlar om den japanska litteraturen, särskilt modern tid efter 1800-talets mitt, och omfattar både diktning och roman/kortprosa. Hon har undervisat på alla nivåer.