Belgisk professor i lingvistik hedersdoktor 2016

Hubert Cuyckens, professor i engelsk lingvistik vid universitetet i Leuven, Belgien, har utsetts till hedersdoktor vid Humanistiska fakulteten 2016.

− Det är en stor ära att en så framstående professor blir hedersdoktor vid vårt lärosäte, säger dekanus Margareta Hallberg.

Hubert CuyckensProfessor Hubert Cuyckens är en internationellt känd forskare inom områdena kognitiv lingvistik – en gren inom språkvetenskapen som ser språk som en integrerad del av människans kognitiva förmåga − och historisk lingvistik. Han intresserar sig även för grammatikalisering, den språkförändringprocess som skapar nya grammatiska ord (prepositioner, konjunktion) eller böjningselement (verbböjning).

I motiveringen står bland annat att: ”Cuyckens har berikat den språkvetenskapliga forskningen på Humanistiska fakulteten som innehavare av Carl och Thecla Lambergs gästprofessur under hösten 2015. Särskilt uppskattad var hans doktorandkurs om grammatikalisering för doktorander i engelska, svenska och afrikanska språk”.

− Doktoranderna vittnade om en inspirerande kurs av hög kvalité med ett givande utbyte mellan de olika språkämnena, säger Margareta Hallberg.

Hubert Cuyckens är en av redaktörerna för den prestigefyllda översiktsvolymen The Oxford Handbook of Cognitive Linguistics som publicerades av Oxford University Press 2007. Boken samlar 49 bidrag från ledande forskare inom kognitiv lingvistik, och ger en unik översikt av teoretiska koncept och modeller inom ämnet. Han är dessutom huvudredaktör för den internationella tidskriften Folia Linguistica.

Formellt utses hedersdoktorer på universitetets promotionshögtid den 21 oktober 2016.