Asiatisk strandkrabba i svenska vatten

En individ av arten asiatisk strandkrabba, även kallad blåskrabba har påträffats utanför Hönö i Göteborgs norra skärgård. Denna art hör inte hemma i Svenska vatten men har tidigare invaderat andra områden i Europa och även USAs östkust.

Det är dock inte säkert att våra svenska vatten är invaderade av denna art ännu, det krävs fler fynd för att säkerställa det. Det har dock tidigare hittats många vuxna individer i både Holland och Tyskland och även i de sydliga delarna av Europa har den asiatiska blåskrabban varit talrik. Blåskrabban är en art som tål stora förändringar i miljön omkring dem, både förändringar av salthalt och temperatur. De är allätare och äter gärna mycket av det som finns på botten såsom snäckor, musslor men även yngel och ägg av fisk. Därmed kan den konkurrera med andra inhemska arter.

Matz Berggren, forskare vid Institutionen för biologi och miljövetenskap på Lovéncentret Kristineberg studerar krabbor och känner väl till blåskrabban. Att den upptäcks i Sverige var väntat, men han är dock chockad över att den har kommit hit redan nu, berättar han i Sveriges Radios program Vetenskap och miljö idag. Krabban upptäcktes då en privatperson på Hönö metade krabbor, och då de tyckte att den såg lite lustig ut tog de ett foto och skickade till Matz.

- Jag vill gärna att folk fotograferar och skickar in till mig om de får in något de tycker ser annorlunda ut. Blåskrabban är lite mindre än vår vanliga strandkrabba, den blir max 4 cm, och har en blåsa mellan det rörliga och orörliga fingret i klon. Även om man är osäker på om man har hittat en blåskrabba eller inte så tar jag gärna emot bilderna, man vet aldrig om det kan vara den, säger Matz Berggren.

Här kan du se kännetecknen för den asiatiska blåskrabban

Rapportera fynd till Matz (gärna med fotografi)
Email: matz.berggren@gu.se
Adress: Institutionen för biologi och miljövetenskap