Sustainable Design Jam 18 Nov, 2020

Anmäl dig till Act! Sustainable Design Jam 2020!

Årets upplaga av Act! Sustainable Design Jam blir digital! Alla studenter vid Göteborgs universitet och Chalmers är välkomna att delta, inga förkunskaper krävs. Online-versionen innebär också att studenter från flera av våra partneruniversitet inom Erasmussamarbetet är inbjudna att vara med.

Birgit Penzenstadler, Francisco Gomes och Jennifer Horkoff organiserar årets event. Här berättar de om sina planer och också om sina erfarenheter från föregående år.

Hallå Birgit, Francisco och Jennifer!
Hur ser era planer ut för årets Design Jam?

Birgit Penzenstadler

Årets event blir ett online-evenemang, med studenter från hela Göteborgs universitet och Chalmers, plus en rad olika partneruniversitet från Erasmussamarbetet. Lisa Broadwell från International Office publicerar designutmaningen efter det att jag har givit en liten introduktion till hur IT-system kan underlätta att implementera hållbarhetsmål.

Francisco Gomes

Temat för i år handlar om att få studenternas utbytesstudier mer hållbara, som inom Erasmus+ till exempel. Så samtidigt som studenterna får testa sin kreativitet och problemlösningsförmåga, vill alltså vi göra studenterna medvetna om möjligheterna med utbytesstudier – och också hur man gör dem hållbara. Konceptet passar verkligen idén om ett design jam, eftersom båda aktiviteterna – utbytesstudier och hållbarhet – drar stor nytta av samarbetsnätverk och kunskapsdelning.

Jennifer Horkoff

Jennifer:

- Vi börjar alltså med några korta presentationer där vi förklarar problemet och målen för hållbar utveckling och sedan övergår vi till dagens utmaning. Studenterna har ungefär tre timmar på sig att tillsammans arbeta ihop en design. Laget presenterar sin färdiga design via video under dagens sista session och då får de också svara på frågor. Vi kommer att ha en panel med expertdomare som väljer ut de lag som presenterat en särskilt intressant design. Mer information om vårt Design Jam finns här: Act! Sustainable Wednesday

Hur ser det ut för studenterna som ska delta?

Birgit:

– När det gäller vårt Design Jam registrerar sig studenterna individuellt i förväg och sedan sätter vi ihop de olika lagen. På så sätt lär de känna en hel del nya människor och alla börjar från noll. Enligt vår erfarenhet funkar det bra sedan när studenterna får fritt utrymme för att uttrycka sin design, det räcker med ett par enkla verktyg för att komma igång.

Francisco:

– Lisa Broadwell kommer också att spendera lite tid med lagen för att diskutera olika idéer och hon kan också ge råd för att lagen inte ska avvika för långt från temat. Lagen ska skapa en kort videopresentation av sin idé efter lite riktlinjer som de får av oss. Det enda kravet för att delta i Design Jam är egentligen en önskan att få utöva sin kreativitet! Det blir också en övning i lagarbete och studenterna får sedan testa sin förmåga att kommunicera och sälja in sina lösningar.

Jennifer:

Vi vill poängtera att studenterna inte behöver ha en bakgrund i programmering eller design för att delta! Eventet är för alla intresserade studenter med olika typer av bakgrund. Det här är också första gången vi håller ett Design Jam online, så vi är mycket spända på hur det kommer att gå. Det kan bli nya utmaningar med ett digitalt event, men vi tror samtidigt att det öppnar upp för fler att delta.

Vilka är era erfarenheter från förra årets event?

Birgit:

– Förra året var jättekul med många riktigt coola idéer som presenterades. Studenter som kanske inte kände sig så säkra innan eventet fick uppleva att de kunde bidra med något meningsfullt för att lösa hållbarhetsutmaningar.

Francisco:

– Ja, det är rätt förvånande att se hur mycket studenter kan åstadkomma när de hamnar i rätt miljö för att dela med sig av sina idéer och kunskaper. Speciellt med tanke på bredden av studenter som deltar, från första årets kandidatstudenter till sista årets masterstudenter, där de sistnämnda kanske har en massa erfarenhet av ämnet.

Jennifer:

– Förra året hade vi både ett Design Jam och en forskningsutställning parallellt. Det gick jättebra, men i år fokuserar vi på att bara ha ett design jam. Lagen kommer därför att ha ännu mer tid tillsammans för att skapa något coolt – och det blir ett tydligare fokus. Att ha det online öppnar som Francisco säger verkligen upp tävlingen och vi hoppas att få se ett brett spektrum av studenter som deltar!

Fakta om Act! Sustainable Design Jam 2020

Online i år för första gången

Datum: hela dagen onsdagen 18 november 2020

Registrering: Öppen mellan 5 oktober till 11 november. Länken hittas på Act! Sustainable Wednesday när anmälan öppnat.

Förkunskaper: Alla studenter på Göteborgs universitet och Chalmers är välkomna!