Anders - en av finalisterna i Årets Student 2015

Anders Österlin gick till final i Årets Student 2015 som arrangerades av Universum. På hemmaplan är han engagerad i partnerföretaget Comlink där han spenderar 2 dagar i veckan inom ramen för magisterkursen Management av tillväxtföretag (MATIX).

På Comlink arbetar han tillsammans med ledningen med att utveckla företagets strategi och paketera om produkterbjudandet mot ett tjänstekoncept. Han är en idéspruta som har många start-ups på sin CV.

Hej Anders, du gick till final i Årets Student 2015, kan du berätta lite om det?

Jag kom till final i två kategorier i Årets Student 2015. Jag kom 2:a i kategorin Årets utmanare och var en av 4 finalister i kategorin Årets nytänkare.

Hur kom det sig att du var med i tävlingen?

Jag fick höra om tävlingen och tyckte att det lät som en spännande utmaning att tävla mot studenter från hela Sverige.

Vad läser du?

Jag läser Management av Tillväxtföretag (MATIX) på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Innan dess läste jag Ekonomie kandidatprogrammet med inriktning mot marknadsföring vid Lunds universitet.

Kan du berätta lite om det företag där du är 2 dagar i veckan inom ramen för MATIX?

På partnerföretaget ComLink arbetar jag tillsammans med ledningen med att utveckla företagets strategi och paketera om produkterbjudandet mot ett tjänstekoncept. Det har inneburit en hel del analyser av trender på marknaden, potentiella kundsegment och företagets interna resurser, men nu ligger fokus framförallt på att utveckla företagets marknadsposition och affärsmodell.

Att arbeta så nära ledningen och verkligen ha möjlighet att påverka har varit både inspirerande och väldigt utvecklande.

Kan du berätta lite om de bolag du har varit med om att starta upp?

Det har blivit ett antal start-ups och projekt genom åren, några lyckade och en hel del lärorika misslyckanden. Ett av de bolag som jag är mest stolt över är headhuntingföretaget Linqer AB, som jag var med och grundade 2011 för att skapa en ny och bättre kanal mellan studentvärlden och näringslivet. Idag har bolaget utvecklats mot en tydlig nisch inom IT, med både nationella och internationella kunder.

Den digitala valstugan Askr.se är en annan riktigt rolig och utmanande resa, där vi gick från idé till nationell exponering på tre månader. Vi ville öka engagemanget bland väljare och minska avståndet till politiken, genom att skapa ett smidigt verktyg för dialog mellan väljare och politiker. Grunden till att vi lyckades tror jag är att vi byggde ett riktigt bra team, med olika kompetenser och en värdegrund där vi inte var rädda för att göra fel. Det gav en snabbhet i hela processen och gjorde att vi tidigt vågade testa konceptet mot marknaden.

Hur var det att vara med och tävla/hur var upplägget?

Det var lite olika upplägg i de två kategorierna, men i finalomgången var det exempelvis intervjuer, onlinetester och en casetävling i Stockholm. Tävlingen avslutades med galan Universum Awards på Berns salonger, där det var middag, mingel och prisutdelningen. Förutom erfarenheterna från tävlingen är jag väldigt glad för alla nya kontakter jag fått, både duktiga studenter från hela Sverige och inspirerande personer inom näringslivet.

Vad drömmer du om att göra i framtiden?

Jag älskar affärsutveckling och att arbeta med marknadsstrategier och vill arbeta med att utveckla och bygga bolag, oavsett om det är i ett eget eller i ett mer etablerat företag. Troligtvis leder jag ett team eller ett företag där vi förändrar branschen genom nya typer av erbjudanden. Det viktigaste är att jag har roligt och hela tiden känner att jag utvecklas.

Fakta om Management av tillväxtföretag (MATIX)

Management av tillväxtföretag är en ettårig magisterutbildning för studenter med extra vilja och drivkraft. Utbildningen leder till en magisterexamen i företagsekonomi. En magister översätts till "One-year Master" på engelska. MATIX bygger på den pedagogiska tanken att studenter inte bara skall läsa om innovation och företagsutveckling utan också ta det till praktisk handling. Alla studenter tilldelas ett partnerföretag vid utbildningens start. Därefter får studenten en roll i bolaget där de samarbetar med ledningen i strategiska utvecklingsprojekt för att stödja företagets tillväxt.

30 studenter antas till utbildningen varje höst. Sista ansökningsdagen är 15 april. Dessutom ska alla sökande skicka in sitt CV och svara på 5 essäfrågor - senast 22 april. Därefter kallas till två intervjuomgångar.