Utvärdering av Områdesbaserade samverkansteamet i Hjällbo

Finansiär
Brottsförebyggande rådet (BRÅ)

Kort beskrivning

Arbetsmetoden Områdesbaserade samverkansteam är en långsiktig brottspreventiv insats riktad till unga personer i stadsdelen Angered i Göteborg, som bygger på ett nära samarbete mellan skola och socialtjänst, men även polis och fritid.

Utvärderingen syftar till att, utifrån ett verksamhetsperspektiv och med en programteoretisk ansats, beskriva, förstå och problematisera den arbetsmodell som Samverkansteamet utvecklat sedan 2016. Ambitionen är att identifiera framgångsfaktorer i arbetsmodellen, bidra till utveckling av modellens av metoder och teoretiska ramverk, till att stärka det kontinuerliga gemensamma lärandet inom ramen för myndighetssamverkan i Angered samt utgöra ett kunskapsbidrag i förhållande till andra brottspreventiva metoder och förhållningssätt i lokalsamhällen av Angereds karaktär.

Susanne Liljeholm Hansson

susanne.liljeholm-hansson@socwork.gu.se