Brandutsatta högstadieskolor: orsaker, preventiva faktorer och effektiva motåtgärder

Forskningsprojekt
Avslutad forskning
Projektets storlek
Projekttid
2013 - 2015
Projektägare
Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

Kort beskrivning

Skolor tillhör de byggnader som oftast utsätts för brandanläggelser, och i Sverige är det särskilt vanligt med bränder i större högstadieskolor i större städer. En utgångspunkt i projektet är att skolor inte bara utsätts för skolbränder, utan också är viktiga preventiva arenor och aktörer. I projektet studerades 20 särskilt brandutsatta högstadieskolor, varav hälften är placerade i Göteborg och hälften i Malmö. Den undersökta perioden är år 2004-2013.

Projektet bidrar till fördjupad förståelse av skolbränder, deras lokala kontext, problembilder, samt betydelsen av skilda former av åtgärder. I projektet behandlas och konkretiseras en mångfald åtgärder – sociala, situationella samt strukturella – av relevans för trygghets- och säkerhetsarbete i skolor.