none

The Bishops of the Norwegian “skattlands” in the Late Middle Ages

Kultur & språk

Föredrag av PhD Michael Frost, gästforskare vid Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion vid Göteborgs universitet, och innehavare av årets Bernadottestipendium.

Seminarium
27 jan 2022

För zoom-länk kontakta Auður Magnúsdóttir (audur.magnusdottir@history.gu.se)
Medeltidskommittén

Michael Frost disputerade 2018 vid University of Aberdeen på avhandlingen A Prosopographical Study of Bishops’ Careers in Northern Europe. Hans nuvarande projekt har rubriken The Backgrounds and Early Careers of Swedish Bishops in the Late Middle Ages och rör biskoparna i den svenska kyrkoprovinsen under senmedeltiden, deras bakgrund, liv och ämbetsutövning.
Med ett jämförande perspektiv ska han studera hur deras respektive karriärer avlöpte, hur karriärerna utvecklades och om eventuella skillnader mellan stiften.

För mer info hänvisar vi till evenemanget på vår internationella webb.  www.gu.se/en/event/the-bishops-of-the-norwegian-skattlands-in-the-late-middle-ages