Foto: Janna Roosch/Mark Pringle

Nobelföreläsning om författaren Abdulrazak Gurnah

Kultur & språk

Är du nyfiken på årets Nobelpristagare i litteratur? Den 7 december bjuder vi in till öppen föreläsning om Abdulrazak Gurnah.

Föreläsning
7 dec 2021
Sal J222 (stora hörsalen), Humanisten, Renströmsgatan 6 samt Zoom

Medverkande
Föreläsare Maria Olaussen, professor i engelska med litteraturvetenskaplig inriktning
Introduktion om swahili med Malin Petzell, docent i afrikanska språk och vicedekan för forskning vid humanistiska fakulteten
Föreläsningen är på svenska

ANMÄLAN KRÄVS
Obs! Om du planerar att ta del av föreläsningen på plats behöver du anmäla dig, senast 6 december. Begränsat antal deltagare 100 personer.
Vi anpassar oss efter Folkhälsomyndighetens rådande restriktioner och riktlinjer.
Humanistiska fakulteten och institutionen för språk och litteraturer

Ingen anmälan krävs för att ta del av föreläsningen via Zoom
Zoomlänk: https://gu-se.zoom.us/j/65497484965

Abdulrazak Gurnah är 2021 års Nobelpristagare i litteratur. Han är född på Zanzibar 1948 och är numera verksam i Storbritannien som författare och professor i litteraturvetenskap.

Svenska akademins motivering lyder: "För att kompromisslöst och med stor medkänsla ha genomlyst kolonialismens verkningar och flyktingens öde i klyftan mellan kulturer och kontinenter".

Maria Olaussen, professor i engelska
Foto: Janna Roosch

Föreläsare Maria Olaussen är professor i engelska med litteraturvetenskaplig inriktning. Hon undervisar bland annat om afrikansk litteratur och feministisk och postkolonial teori. I flera år har hon använt Gurnahs böcker som kurslitteratur och hon har även träffat honom flera gånger.

Föreläsningen inleds med en introduktion om Gurnahs modersmål swahili, med Malin Petzell, docent i afrikanska språk och vicedekan för forskning vid humanistiska fakulteten.

Föreläsningen hålls på svenska och kommer främst att handla om de böcker som finns översatta till svenska – Paradiset och Den sista gåvan.

Efteråt finns det möjlighet att ställa frågor till Maria Olaussen.

Varmt välkommen!