skylt med tre språk i Sydafrika
Foto: Magnus P Ängsal

Forskare i samtal om Sydafrika och yttrandefrihet på bokmässan

Kultur & språk

Panelsamtal om konsten att avkolonisera ett litteraturfält. Ett föredrag om Sydafrikas många officiella språk – elva stycken. Och en diskussion om hur långt yttrandefrihet kan sträcka sig. Det är några programpunkter på Bokmässan där forskare från Humanisten medverkar.

Mässa
22 sep 2022 - 24 sep 2022
Svenska mässan, Göteborg

Här är ett urval från Bokmässans program 2022 där forskare vid Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori deltar: Eva-Marie Bloom Ström, docent i afrikanska språk, och Bengt Brülde, professor i praktisk filosofi.

Sydafrika har elva officiella språk – men vilka får ta plats?

Torsdag kl 14.10 på Forskartorget

Eva-Marie Bloom Ström och Magnus P Ängsal, båda universitetslektorer på Humanisten, berättar om språken i Sydafrika – nio afrikanska och två europeiska. Men vilka av språken syns och hörs på universitetet, i litteraturen, i stadsbilden? Det här samtalet tar oss till Sydafrikas koloniala historia och såriga nutid där språkpolitiken är intimt hopkopplad med frågor om identitet, ursprung, makt och förtryck.

Yttrandefrihet – med rätt att kränka?

Fredag 23 sept kl 11.00 på Yttrandefrihetstorget

Hur långt ska yttrandefriheten – grunden för vårt öppna demokratiska samhälle – sträcka sig? Kan den existera utan att riskera att kränka? Den enes frihet, den andres tvång? Medverkande är Bengt Brülde, professor i praktisk filosofi, Marianne Lindberg de Geer, konstnär, Antje Jackelén, ärkebiskop Svenska kyrkan. Moderator: Lena Ulrika Rudeke, Göteborgs universitet.

Rättvisa mellan generationer

Fredag 23 sept kl 13.30 Monterprogram hos förlag Fri tanke, B03:22

Ekonomi, klimat och moral. Hur långt sträcker sig vår skyldighet att skapa rättvisa mellan unga och gamla, de nu levande och de som kommer efter oss?
Medverkande: Bengt Brülde, Andreas Cervenka och Daniel Lindvall

Sydafrika special: Konsten att avkolonisera ett litteraturfält

Lördag 24 sept kl 13.30 Monterprogram, B07:74

Vad innebär det att avkolonisera den sydafrikanska bokindustrin? Kolonialism har format utgivning och författarskap sedan boken en gång i tiden introducerades av europeiska missionärer i södra Afrika. Vilka konsekvenser har detta för dagens författare och förläggare? I en tid av växande välståndsklyftor och extrem ungdomsarbetslöshet verkar boken få allt mindre betydelse för sydafrikaner.

Vad kan bokindustrin göra för att läsning ska vara fortsatt ekonomiskt, språkligt och kulturellt tillgängligt och relevant i Sydafrika?

Ett samtal med  Eva-Marie Bloom Ström, docent i afrikanska språk, Göteborgs universitet, Siphiwo Mahala, redaktör, författare och lektor i engelska, University of Johannesburg, Sydafrika. Samtalsledare: Ashleigh Harris, professor i engelska, Uppsala universitet.

Alla dessa föredrag ingår i entrébiljetten.