Klas Eklund & Cecilia Malmström ståendes mot varandra med en världskarta emellan dem
Foto: Mannheimer Swartling. Erika Holm

Corona, handelskrig och instabilitet: mot en öppnare eller mer sluten värld?

Samhälle & ekonomi

Årets Prins Bertil seminarium handlar om världen efter coronapandemin och dess påverkan på globala relationer, strukturer och trender. Frågan är om vi går mot en öppnare eller en mer sluten värld i tider av handelskonflikter, pandemi men också digitalisering och en miljökris som kräver global samverkan? Klas Eklund och Cecilia Malmström inledningstalar.

Seminarium
10 nov 2020
Sista anmälningsdag
10 november 2020

Medverkande
Klas Eklund
Cecilia Malmström
Anders Ekblad
Lena Sellgren
Oskar Broberg
Catrin Lammgård
Arrangör
Handelshögskolan
Anmälan är stängd.

Seminariet har två huvudtalare: Klas Eklund, Seniorekonom på Mannheimer Swartling advokatbyrå, som kommer att prata om hur vi startar om efter pandemin samt Cecilia Malmström, tidigare EU-kommissionär och nu gästprofessor på Handelshögskolan, som kommer att prata under temat; Sverige, EU och världen, vad händer nu?.

På seminariet medverkar också en panel som, förutom Klas Eklund och Cecilia Malmström, består av representanter från akademi och näringsliv; Anders Ekblad, director Volvo Group Strategy, Lena Sellgren, chefsekonom, Business Sweden, Oskar Broberg, docent i ekonomisk historia, Handelshögskolan samt Catrin Lammgård, universitetslektor, Industriell och finansiell ekonomi & logistik, Handelshögskolan. Panelen kommer ge spännande synvinklar och sia kring framtiden utifrån sina respektive områden.

Moderator på seminariet är Agnes Faxén, vetenskapsreporter/ kommunikatör på Handelshögskolan och tidigare vetenskapskapsreporter på Vetenskapsradion i P1 och Vetenskapens värld i SVT.