Foto på Viviana Checchia
Viviana Checchia är ny lärare i fri konst på HDK-Valand. Foto: Lukasz Michalak/Estudio Perplejo, Imagina Madrid (Intermediae-Matadero-Madrid Destino).

Viviana Checchia är ny lärare i fri konst på HDK-Valand

HDK-Valand välkomnar Dr Viviana Checchia som har påbörjat en anställning som universitetslektor på HDK-Valand och kommer att undervisa på masterprogrammet i fri konst.

Dr Viviana Checchia kommer senast från Centre of Contemporary Arts, Glasgow, där hon verkat som curator under fem år. Hon har även producerat en rad internationella projekt, inklusive Young Artist of the Year Award, Ramallah och den fjärde Atenbiennalen.

Under de senaste nio åren har Viviana Checchia varit med och drivit ”vessel”, en plattform för kulturell, social, ekonomisk och politisk förändring baserat i Puglia, Italien. Hon har föreläst vid Centre for Curatorial Studies, Bard College, International Academy of Art Palestine, University of the Arts London, University of Glasgow, Glasgow School of Art, och var undervisat på V-A-C Foundation's Summer Curatorial School i Moskva.

Tillsammans med Anna Santomauro fick hon 2013 ICI / DEDALUS Research Award. 2016 tilldelades Igor Zabel Award for Culture and Theory för sina bidrag till förståelsen och det internationella intresset för östeuropeisk konst.

– Viviana kommer med sin betydande erfarenhet av curering i flera internationella sammanhang att bli en stor tillgång för både lärarteamet och kollegiet, säger Sarah Tuck, chef för enheten för konsthantverk och fri konst.