Vinst i Science Slam för Göteborgs universitet

Genom en strålande insats av Allison Perrigo, koordinator på Göteborgs centrum för globala biodiversitetsstudier, vann Göteborgs universitet kampen mellan lärosätena i Science Slam när ett fullsatt Pustervik röstade på det mest informativa och roligaste framförandet.

Allison Perrigo under sin tre minuter långa populärvetenskapliga presentation

Science Slam återkommer årligen under Vetenskapsfestivalen och utmanar forskare att komprimera mångårigt arbete till en tre minuter lång populärvetenskaplig presentation. I år gav publiken högst poäng till Allison Perrigo från Göteborgs universitet.

Med stor inlevelse beskrev hon björndjuret, ett väldigt litet djur med både ett unikt utseende och en unik egenskap- de kan krympa ihop och förpacka sitt DNA så att arvsmassan skyddas mot temperaturskillnader. Allison Perrigo förklarade för publiken att under vaccintransporter skulle en sådan egenskap betyda a och o för bevarandet av vaccinernas effektivitet. Framförandet avslutades med en uppmaning till publiken att bry sig om och skydda naturens biologiska mångfald för fler chanser för oss att imitera naturens unika egenskaper.

Totalt tävlade sju forskare i Science Slam 2018: Daniel Slunge, Göteborgs universitet, Tuve Mattsson, Chalmers, Sam Dupont, Göteborgs universitet, Kamran Rousta, Högskolan i Borås, Karin Norling, Chalmers, Allison Perrigo, Göteborgs universitet, Tomas Olovsson, Chalmers.