Universitetet klättrar på prestigefylld Shanghairanking

Göteborgs universitet placerar sig på plats 161 på årets Shanghairanking över världens mest ansedda universitet. Det är 34 steg uppåt jämfört med i fjol och innebär en femteplacering bland de svenska lärosätena.

Idag, 15 augusti, publicerar Shanghai Jiao Tong University (SJTU) sin årliga rankinglista över världens främsta universitet. Listan har det officiella namnet Academic Ranking of World Universities (ARWU), men kallas oftast bara Shanghairankingen.

Göteborgs universitet har 2014 fått den officiella placeringen i spannet 151-200, vilket är samma nivå som 2013. Den exakta positionen har dock förbättrats avsevärt, från plats 195 till 161.

Förändringen beror till största delen på en metodförändring. Indikatorn HiCi, som räknar hur många forskare lärosätet har på Thomson Reuters lista över högciterade forskare, har tidigare dragits med metodproblem, och Thomson Reuters har nu uppdaterat listan. Göteborgs universitet fick enligt den gamla listan 7,2 poäng på HiCi-indikatorn, och enligt den nya listan 17,3.

De andra svenska lärosätena påverkas också av denna metodförändring. Uppsala, Stockholm, SLU och Linköping stiger också, medan Karolinska, Lund, Umeå, Chalmers och KTH tappar.

Läs mer om Shanghairankingen här.