Troligen blygsam äppelskörd i år

Sommarvärme i april och sedan en sällsynt kyla i början av maj. Det opålitliga vårvädret kan ge följder för äppelskörden runtom i landet.

Rött äpple I träd

Den sommarlika värmen i april runtom i Sverige innebar att många äppelknoppar utvecklades tidigt. Värmen följdes sedan av en rejält kylig period med frost och till och med snö på vissa platser. Det är sådant som kan ge konsekvenser för de ömtåliga äppelblommorna och därmed för årets fruktskörd.

– Om kylan kommer vid fel tidpunkt är det inte bra för skörden, säger Åslög Dahl, botanist vid Göteborgs universitet.

Tidigt utvecklade knoppar oroar

ÄppelblommaDe tidigt utvecklade äppelknopparna har i år oroat äppelodlarna eftersom en köldknäpp riskerar att äppelblommorna skadas och att äppelskörden blir liten.

– Här längs västkusten har vi inte haft så mycket frost, så de flesta fruktträd har nog klarat sig rätt bra och blommorna ser fräscha ut. Men pollinatörerna, främst humlor och bin, är inte så aktiva när det är kallt, säger Åslög Dahl.

Det innebär att pollinationen i år kan bli dålig. Men å andra sidan håller sig äppelblommorna längre när det är kallt.

– Och humlorna fungerar rätt bra även i kyla. Men det finns ju bara ett begränsat antal äppelblommor som kan slå ut. Och blir de frostskadade, när de väl är utslagna, så klarar de sig inte.

Vädret avgör resultatet

Förra året var äppelskörden rekordstor. Och det påverkar även anläggningen av blommor till i år.

Porträtt på Åslöv Dahl– Fruktträden varierar kraftigt i hur mycket de satsar på att blomma, precis som björkarna. I år kan det inte bli en lika stor äppelskörd som förra året eftersom blomningen var mycket riklig då, och maj var varm och vacker, så att förutsättningarna för pollination och fruktutveckling var goda.

Trädens resurser räcker inte till för att det ska bli två rikliga år i rad.

– När lite högre temperaturer och det vackra vädret nu tycks komma tillbaka nästa vecka, finns det i alla fall goda möjligheter för att de äppleblommor som fortfarande finns kvar kan bli pollinerade. Det finns alltså fortfarande ett visst hopp, säger Åslög Dahl.

Kontakt: Åslög Dahl, forskare vid institutionen för biologi och miljövetenskap, Göteborgs universitet, telefon: 031-7862664, mobil: 0707-556962,e-post: aslog.dahl@bioenv.gu.se

Foto: Carina Eliasson, GU