Titanpionjär vid Göteborgs universitet avliden

En pionjär inom protesområdet, professor emeritus Per-Ingvar Brånemark vid Sahlgrenska akademin, har avlidit. Brånemark revolutionerade inledningsvis tandvården genom att utveckla osseointegration, ett koncept för att permanent förankra implantat i käkarna. Metoden används idag även för bland annat ben-, arm- och ansiktsproteser.

Nästa år är det 50 år sedan den första patienten behandlades enligt den princip där förlorade tänder ersätts med hjälp av ett permanent implantat som stöd för tandkronor och bryggor.

Per-Ingvar Brånemark är en av pionjärerna inom osseointegration – en medicinsk metod som går ut på att skapa en stabil övergång mellan titanimplantat och ben – och började utveckla metoden i början på 1960-talet. Det var han som upptäckte att titan var kroppsvänligt och inte stöttes bort av kroppen utan istället integrerades med omkringliggande benvävnad. År 1965 opererade Brånemark in titanskruvar på den första patienten.

Spridits över världen

Hans upptäckt användes till att börja med för att behandla tandlöshet genom dentala titanimplantat, en behandlingsmetod som spridit sig över världen och höjt livskvaliteten för miljontals människor. Metoden har sedan dess vidareutvecklats och idag används osseointegration även på andra ställen i skelettet, för bland annat ben- arm- och ansiktsproteser samt förankring av hörapparater.

2011 belönades Brånemark med "European Inventor Award" i klassen Lifetime achievement, vilket är det mest prestigefyllda uppfinnarpriset i Europa.

Per-Ingvar Brånemark avled 20 december och blev 85 år gammal.