Navigate to video: Samling för demokrati och mänskliga rättigheter 27 januari
Video (1.45.15)
Samling för demokrati och mänskliga rättigheter 27 januari

Stefan Löfven höll tal på minnesstund för Förintelsens offer

Torsdagen den 27 januari hölls Samling för demokrati, en minnesceremoni för Förintelsens offer, i Göteborgs universitets aula. I ett tal berättade före detta statsminister Stefan Löfven om en resa han aldrig glömmer.

Fredrika Lagergren Wahlin

Samling för demokrati 2022 var helt digital, där både tal och musik sändes från Göteborgs universitets huvudbyggnad i Vasaparken.

Minnesstunden inleddes av rektorsråd Fredrika Lagergren Wahlin, som talade om vikten av att värna en fri åsiktsbildning i en tid då antidemokratiska krafter vinner terräng, inte minst på sociala medier.
Talade gjorde även Stefan Löfven, som gjorde sitt första officiella framträdande sedan han avgick som statsminister.

– Jag vill se det som en livsuppgift att stå upp för människovärdet och demokratin så länge jag lever, sade Stefan Löfven.

Reste med förintelseöverlevare

Han talade om när han för några år sedan åkte med förintelseöverlevaren Livia Fränkel på en resa till Auschwitz.

– Hon berättade för mig att hon hade frågat var hennes föräldrar tagit vägen, och de pekade på röken från skorsten. Det kommer jag aldrig att glömma.

Musik och panelsamtal

Förutom flera tal deltog den romska teatern Arthem, som bland annat sjöng den romska nationalsången. Dessutom hölls ett panelsamtal på temat ”Ungas engagemang”, om demokrati och ungas arbete mot rasism.

Expressen/GT rapporterade från minnesstunden: Löfvens löfte till Förintelsens överlevare: ”En livsuppgift”

Text: Allan Eriksson & Elin Widfeldt

Deltagare på minnesceremonin Samling för demokrati
Fler deltagare på minnesceremonin Samling för demokrati.
Foto: Anders Rudäng
Samling för demokrati

En manifestation som har genomförts i Göteborg sedan år 2000. Arrangörer var i år Länsstyrelsen i Västra Götalands län, Göteborgs universitet, Göteborgs stad, Göteborgs stads råd för den nationella minoriteten romer och Judiska församlingen i Göteborg.

Den 27 januari är officiell minnesdag för Förintelsen, Auschwitz-Birkenau befriades den dagen 1945.