Statsminister Stefan Löfven inviger Segerstedtinstitutet 14 augusti

Göteborgs universitet presenterade i Almedalen det nya Segerstedtinstitutet, som ska bidra till att minska rekryteringen till våldsbejakande ideologier och rörelser. Fredagen 14 augusti invigs Segerstedtinstitutet som skapas utifrån ett uppdrag från regeringen.

Invigningen sker i två steg. Under förmiddagen ges i Kungälv en bakgrund till institutet och Toleransprojektet, en befintlig arbetsmodell mot våldsbejakande extremism som utarbetats av Kungälvs kommun i samverkan med Göteborgs universitet. Modellen ska ingå som en del av Segerstedtinstitutets verksamhet. Mona Sahlin, nationell samordnare mot våldsbejakande extremism, utrikesminister Margot Wallström och tidigare utbildningsminister Lars Leijonborg är några av förmiddagens talare.

På eftermiddagen fortsätter invigningsprogrammet i Göteborgs universitets aula. Här talar statsminister Stefan Löfven och Helene Hellmark Knutsson, minister för högre utbildning och forskning. Bland andra medverkar också Heléne Lööw, lektor i historia och Mattias Gardell, professor i jämförande religionsvetenskap, båda vid Uppsala universitet.

Media är välkomna att delta vid invigningen. Anmälan är obligatorisk och görs till pressekreterare Ulrika Lundin senast torsdag 13 augusti, klockan 12.00 på mejladress: ulrika.lundin@gu.se

Under invigningsdagen finns möjlighet att ställa frågor till medverkande vid tre tillfällen:

• Klockan 12.00–12.30: Aulan, Mimers hus, Kungälv
  • Cirka klockan 13.30: Statsminister Stefan Löfven, Konsistorierummet, Göteborgs universitets huvudbyggnad, Göteborg
  • Klockan 16.00–16.20: Aulan, Göteborgs universitets huvudbyggnad, Göteborg

Välkomna!

Plats på förmiddagen: Mimers Hus, Trollhättevägen 4, Kungälv
Plats på eftermiddagen: Göteborgs universitets aula, Universitetsplatsen 1, Göteborg

För frågor kontakta pressansvariga Ann-Charlotte Schützer, 031–786 63 90, 0766–18 63 90, ann-charlotte.schutzer@gu.se