Snabbtänkt: Forskare reflekterar över valet 2018

Under torsdagen publicerades rapporten Snabbtänkt där forskare redan nu reflekterar över valet 2018. 24 forskare från Göteborgs universitet har varit med och tänkt snabbt.

Röstsedlar.Vanligtvis brukar akademins bidrag till eftervalsdebatten dröja. Men genom ett forskningssamarbete mellan flera av landets lärosäten publiceras redan 10 dagar efter valet 84 olika texter och perspektiv på 2018 års val.

– Något liknande har aldrig genomförts i Sverige. Vi hoppas att de här reflektionerna från forskarvärlden ska bidra till en professionell och saklig eftervalsdebatt, säger Marie Grusell, fil dr i media och kommunikation och en av rapportens fyra redaktörer.

Rapporten är indelad i sju olika huvudkapitel – Kontexten, Valkampanjen, Väljare och resultat, Partierna, Politiska frågor, Journalistik och medier, Digitala/Sociala medier samt Utland. Här kan läsaren bland annat få reda på mer om strategiska misstag som bäddade för SD, om valaffischerna spelat ut sin roll och om en ny sorts klassröstning.

Snabbtänkt är ett initiativ från forskningscentret Demicom vid Mittuniversitetet.

Digital publicering: Rapporten Snabbtänkt

Deltagande forskare från Göteborgs universitet

• Ann-Marie Ekengren, professor i statsvetenskap
  • Annika Fredén, fil dr i statsvetenskap