SARs kämpar för Djalali

SAR kämpar för dödsdömde svensk-iranske forskaren Djalalis liv

I förra veckan kom uppgifter om att Ahmadreza Djalali, svensk-iransk läkare och forskare i katastrofmedicin som suttit fängslad i Iran sen 2016, ska avrättas innan 21 maj.
— Omvärlden har vid upprepade tillfällen uppmärksammat och fördömt Irans hantering av Djalali, men nu är situationen allvarligare än någonsin. Via våra akademiska nätverk i Sverige och internationellt höjs rösterna mot detta övergrepp mot mänskliga rättigheter, säger Göteborgs universitets rektor Eva Wiberg.

Det var den iranska nyhetsbyrån Isna som i förra veckan rapporterade om den förestående avrättningen. Ahmadreza Djalali, som disputerat inom katastrofmedicin vid Karolinska Institutet, greps när han var i Iran för att delta i seminarier inom sitt ämnesområde 2016, och dömdes till döden för anklagelser om spioneri 2017.

Karolina Catoni vid Göteborgs universitets International Centre är kontaktperson för den svenska sektionen av Scholars at Risk, SAR, som kämpar för Djalalis sak.

— Anklagelserna om spioneri är grundlösa och Djalali har nekats rätten att överklaga. Hans medicinska tillstånd försämrades kraftigt när han satt isolerad i 141 dagar, och han har inte fått den vård han behöver. Han har inte fått träffa sin advokat eller sin iranska familj, och får inte tala i telefon med sin fru eller sina barn i Sverige, säger hon.

Vädjar till regeringen

I förra veckan skickade Scholars at Risk brev till bland annat statsminister Magdalena Andersson, utrikesminister Ann Linde och utbildningsminister Anna Ekström med en vädjan till regeringen om att göra allt den kan för att förhindra avrättningen. Brev skickades också till Sveriges Europaparlamentariker och till de Iranska myndigheterna.

”Ahmadreza Djalali och hans familj har levt i en mardröm de senaste sex åren. Hans liv måste räddas och han måste bli frigiven. Vi uppmanar er att göra allt i er makt för att förhindra avrättningen och säkra Djalalis frigivning och se till att han kan återvända till Sverige och till sin fru och sina två barn”, skriver Scholars at Risk i brevet.

Läs brevet i sin helhet på Scholars at Risks sida. Där finns också tips om hur du kan agera för att stödja Djalalis fall:  https://www.scholarsatrisk.org/actions/ahmadreza-djalali-iran/