Odling med enkla medel

Porträttbild på Tina WesterlundGillar du att odla? Sitter du i karantän, vill undvika att trängas med andra på plantskolan, eller bara föredrar att använda sådant som du redan har hemma? Vi bad växtforskaren Tina Westerlund om tips på enkla saker som du kan odla utan att behöva ge dig iväg någonstans:

En vitlök mot vit bakgrundVitlök

Låt vitlöken växa. Det är inte alla vitlökar som du köper i affären som går att få igång och växa, men prova! Bästa tiden för att sätta vitlök är egentligen på hösten, och då är målet att få nya stora vitlökar. I kruka eller balkonglåda går det ändå att få fram mindre lökar från en enda vitlöksklyfta, och framförallt går det att skörda av den gröna blasten. Skörda den som du skulle med gräslök, och få en vitlökssmakande krydda.

Gör så här:

Stoppa ned några vitlöksklyftor i jorden med den spetsiga delen uppåt. Låt spetsen sitta strax under jordytan. Placera ljust men inte i alltför starkt solsken och vattna regelbundet.

Chili och paprika

Paprika i krukaGör så här:

Pilla ut kärnor ur chilifrukter och paprika och så dem i krukor. Täck med en centimeter jord, vattna och placera ljust och varmt. Det viktigt att ytjorden inte torkar ut när fröerna börjar gro. Då kan det vara bra att täcka med en plastpåse eller ett plastlock. Lufta då och då, speciellt om det blir mycket kondens.

Tänk på att plantor som står för mörkt, till exempel en bit in i ett rum, kommer att söka sig mot ljuset och bli långa och rangliga. De lägger sig ofta och orkar inte hålla sig upprätta. Placera därför sådderna så ljust som möjligt. Solen kan dock bli väldigt stark så här års. Direkt solljus kan resultera i att jorden torkar ut snabbt och även att de nyutvecklade skotten bränns och får torkskador. När plantorna blivit större kan de med fördel placeras ute.

En varm sommar kan plantorna hinna blomma och ge frukt framemot hösten. Framförallt chili, med sina något mindre blad, brukar gå bra att övervintra som krukväxt.

Tomat

Två krukor med nyplanterad tomatplantaGör så här:

Pilla ut fröna ur en tomat. Tvätta och torka sedan bort det slemmiga som sitter runt tomatkärnorna. Slemmet innehåller ämnen som gör att fröerna har svårt att gro. Efter tvätt och tork är det bara att så, placera och sköta som chili och paprika.

Avokado

För den som har tålamod kan det vara roligt att prova att odla fram en avokadoplanta. Det blir inga nya avokado, men en storbladig krukväxt. Det tar dock ett bra tag innan det händer något. Ibland går det inte alls.

Halverad avokado på bordGör så här:

Sätt kärnan ytligt. Den kan till och med sticka upp lite ovanför jordytan. Placera varmt och vattna regelbundet. Om kärnan gror kommer det att utvecklas rätt stora blad. Krukväxter med stora blad kan lätt skadas när det blåser, så just den här växten föredrar nog att stå inne. Med tiden kan det bli en planta som oftast får en smal hög stam. Det kan kännas brutalt, men genom att klippa av stammen, och alla blad, kan det gå att få knoppar som sitter längre ned på stammen att utvecklas och bilda en förgrening.

Att tänka på när du ställer ut dina växter

Det är viktigt att låta växter som ställs ut att få vänja sig successivt vid både solljus och eventuell kyla. Växter som kommer direkt ut i sol kan få brännskador på bladen. De behöver vänja sig vid solljuset, precis som vi. I början kan det vara bra att låta de stå ute korta stunder och gärna i skugga. Att täcka med något som skyddar från stark sol och natt kyla är en annan variant, men tänk då på att det som täcker inte är så tungt att det knäcker plantorna.